Miercuri, 19 09 2018
Chirica și Băbîi patronează un haos:10 erori uriașe în scandalul „Blocul lui Bolobiță”

Chirica și Băbîi patronează un haos:10 erori uriașe în scandalul „Blocul lui Bolobiță”

O demolare în viteză, pe o adresă schimbată, și un bloc ridicat în zonă protejată asupra căruia planează acuzația că nu are descărcare arheologică. Vecini și oameni politici spun că s-a demolat o casă de patrimoniu la nr. 17A, str. N. Bălcescu: așa apare în evidența Comisiei de Monumente. Explicație de oficial al unei instituții din Iași: „Așa îi spunem noi, 17A, dar de fapt e 17 Bis”, declarație a șefului Comisiei de Monumente, Virgil Băbîi. Familia de la 17bis află după 50 de ani că locuiesc într-o casă de patrimoniu, pe care au reamenajat-o fără aviz de restaurare. Pentru că Primăria nu știa că e monument. Chirica sare cu picioarele pe criticii săi, dar nu-și face ordine în actele juridice, cu implicații de milioane de euro și cu consecințe asupra vieților oamenilor.

 

E o bulibășeală fără margini în scandalul casei demolate în zona Copou, între ISJ și Spitalul de Infecțioase. Toate adresele sunt date peste cap de către instituții extrem de indolente ale statului român. 17, 17A, 17 bis și un nou bloc, apărut pe o nouă adresă, Octav Botez, la cererea dezvoltatorului, sunt adresele date peste cap de Primărie, Evidența Populației, Comisia de Monumente, Oficiul de Cadastru și serviciile de Urbanism și Juridic ale Primăriei.

E practic imposibil să spui cine are dreptate. E un lanț al erorilor de neimaginat într-o administrație în care funcționari mult mai bine plătiți decât restul populației au compromis documente oficiale, ridicând acum din umeri: „Sunt greșeli, nu e o conspirație”.

Cronologia unor adrese greșite

În primii ani de comunism, autoritățile au confiscat o casă situată la adresa Nicolae Bălcescu 17. A aparținut familiei actriței Margareta Pogonat.

În același lot mai este confiscată o a doua casă, situată pe Nicolae Bălcescu 17 Bis, construită în perioada interbelică, în stil cubist, ce a aparținut unui avocat, Dumbravă. În dreptul acesteia, la adresa din decretul studiat de REPORTER DE IAȘI în arhiva Direcției de Cultură, figurează aceeași stradă, Nicolae Bălcescu, dar numărul este 17 A.

După 1990, vechii proprietari revendică ce au avut. În cazul Margaretei Pogonat, primele demersuri au fost în 1996. În 2006, casa este retrocedată, pe documentație scrie Nicolae Bălcescu 17. Trece din proprietatea statului în proprietatea familiei Pogonat.

Imediat, chiriașilor li se fac noi contracte, de această dată cu Margareta Pogonat. Au drept să mai locuiască 5 ani, până în 2011. O mențiune extrem de importantă este că acești chiriași aveau buletine pe Nicolae Bălcescu 17 A, ce apare și într-o adresă eliberată de DAPPP către unul dintre ei.

„Asta a scris în buletinul meu cât timp am stat acolo: Nicolae Bălcescu nr. 17A”, spune Dumitru Surdu, unul dintre foștii chiriași.

În 2014, Margareta Pogonat depune, în martie, cerere de certificat de urbanism pentru demolarea casei. Nu mai apucă să-l scoată, în luna mai moare.

 

Fotografia din arhiva Comisiei de Monumente care dezleagă misterul și arată bulibășeala generală din Inspectoratul de Cultură și Primărie: casă cubistă, nr. 17A, secolul XIX. Casa, intr-adevăr, aceasta este, există și în realitate, dar e construită în perioada interbelică și e la nr. 17 Bis

Bolobiță schimbă și el adresa

Pe 18 iulie 2014, fiica sa, Anca Maria Rusescu, termină actele de moștenitor și vinde proprietatea lui Cristian Bolobiță. Între timp, dezvolatorul cere Primăriei schimbarea adresei la terenul pe care îl luase, cu trei alipiri ale unor suprafețe mai mici, în Octav Botez, 1A, în loc de Nicolae Bălcescu 17. Primăria i-a acceptat schimbarea în numai două luni. Bolobiță are pe strada Botez o deschidere mai mare la viitorul său bloc.

În luna septembrie 2014, când Cristian Bolobiță obține un certificat de urbanism pentru demolare pe adresa strada Octav Botez nr. 1A, în paranteză figurează vechea adresă, dar fără acel „A”: Nicolae Bălcescu 17.

În 2016, într-o singură zi din aprilie, casa este demolată. „Noi știam că este monument istoric, de aceea nu ne-am alarmat în primă fază, am crezut că va fi refăcută imediat. Am intrat în alertă abia când am văzut dimensiunea gropii și am realizat că va fi bloc”, povestește Sorin Andrian, unul dintre vecini.

Chirica semnează cu mâna lui: nr. 17

Ce urmează este rezultatul câtorva zile de căutări prin arhive și declarații strânse de la toți cei implicați. Casa vândută de Margareta Pogonat ca fiind la numărul 17, apare în toate sursele oficiale la numărul 17A. Pentru că la numărul 17 stă familia Andrian.

Toate actele atestă că nu este nici o îndoială din acest punct de vedere. Au inclusiv o carte de imobil eliberată în perioada comunistă unde este notată adresa: Nicolae Bălcescu 17.

Se adaugă un certificat de atestare de adresă din 2014, eliberat de Primăria Iași în vederea intabulării. Aceasta este semnată chiar de viceprimarul, la acea dată, Mihai Chirica. „Sunt foarte sigură de adresă, este imposibil să greșesc. Casa a aparținut bunicilor soțului meu, inițial a fost pe Muzelor 17, numele străzii a fost schimbat în urmă cu zeci de ani. Noi am moștenit-o. Locuim aici de zeci de ani, primim corespondență, avem buletine”, explică Demetra Andrian situația.

Casa de la 17 Bis, adevăratul monument, conform Comisiei lui Băbîi, nici măcar nu mai seamănă cu originalul, pentru că proprietarii i-au adus modificări importante, fără ca nicio instituție să le interzică

Ce-a cumpărat Bolobiță apare la 17A

Practic, avizul de demolare eliberat de Primăria Iași a fost pe adresa sa, deși se referă la casa Pogonat, situată teoretic la 17A.

În același loc este cea de-a treia proprietate, de la 17 Bis. Conform documentelor, ar fi cea monument de pe lista Institutului Național al Patrimoniului. Dar acolo figurează cu adresa Nicolae Bălcescu 17A. Proprietara, Minerva Dumbravă, susține că nu are idee despre așa ceva.

Este imposibil să aibă casa la 17 A, toată documentația este pe 17 Bis. Drept dovadă, ne pune la dispoziție și o schiță cadastrală în baza căreia a început revendicarea, în urmă cu mulți ani. Pe hârtia xerocopiată sunt trei adrese: 17 (Casa Andrian), 17A (Casa Pogonat) și 17 Bis (Casa Dumbravă). Nu este nimic falsificat, este direct din Arhivele Naționale.

„Soțul a moștenit-o cu vărul său, acesta a vândut partea lui, eu am rămas proprietar pe jumătate. Nici vorbă să ne spună cineva vreodată că ar fi casă monument. Vărul soțului a și vândut partea lui, am și renovat între timp, nu ne-au trebuit acte, dar am discutat cu arhitectul-șef al Iașului și nu ne-a spus că ar fi monument”, susține Minerva Dumbravă.

Deci Primăria nu știa că la Comisia de Monumente această casă are regim special. Proprietării au și făcut modificări la șarpantă și i-au pus termosistem, doar cu autorizație de construcție, deși la casele de patrimoniu se dă un aviz de restaurare.

 

Una dintre puținele imagini păstrate cu Casa Pogonat, care a fost demolată. În buletinele chiriașilor scria 17A, în evidența Primăriei apărea 17A, iar la Monumente adresa casei de patrimoniu e tot 17A, dar în contractul de vânzare-cumpărare al lui Bolobiță apare la nr. 17

Explicațiile Direcției de Cultură

Virgil Băbîi, directorul Direcției de Cultură Iași, face apel la seif pentru a arăta lista originală de monumente istorice din Iași, întocmită pentru prima dată în 1990, actualizată ulterior. Pe Nicolae Bălcescu sunt mai multe obiective, unul dintre ele este la 17A. Ar trebui să fie Casa Pogonat.

Dar descrierea nu corespunde: construită în perioada interbelică, stil cubist. Casa Pogonat este de secol XIX, nicidecum de perioadă interbelică. Și atunci arată și fotografiile casei-monument de la 17 A, conform unei documentații realizate în 2008 de către Institutul Național al Patrimoniului la nivel național: este casa Dumbravă, de la 17 Bis.

La Monumente apare 17A

„Drept dovadă este faptul că mai avem case construite în aceeași perioadă, în același stil, în Iași, incluse pe listă. Documentația a fost realizată direct de Institutul Național al Patrimoniului, în baza listei de monumente istorice”, susține Virgil Băbîi.

Directorul Direcției de Cultură spune că nu știe povestea cu adresele. Dacă sunt confuzii, nu sunt în sarcina instituției pe care o conduce. Aici are o documentație și fotografii pentru casa din perioada interbelică, localizată la 17A pe liste, deși adresa din teren ar fi 17 Bis. Nu știe nici măcar cine sunt proprietarii.

„Noi am dorit să comunicăm cu proprietarii tuturor monumentelor, dar a fost imposibil. Oficiul de Cadastru ne-a cerut câte 170 de lei pentru fiecare nume de proprietar, era imposibil să plătim atât de mulți bani. Listele sunt însă depuse și la Primărie, teoretic acolo oamenii ar trebui să-i informeze pe proprietari, când plătesc impozitele, despre faptul că dețin case monument. Ar avea deduceri de impozit, probabil că de aceea nu îi informează”, mai spune Virgil Băbîi.

 

Document DAPP către chiriaș din Casa Pogonat: stați la nr. 17A, nu la nr. 17, pe care l-a cumpărat Bolobiță

Lanțul erorilor întins pe 80 de ani

  1. Nr. 17, casa familiei Andrian: este adresa lor, de zeci de ani, atestată chiar de Primăria Iași.
  2. Nr. 17A, casa Pogonat: la Primărie figura cu acest număr, dar la Cadastru e 17.
  3. 17bis, casa Dumbravă: așa figura la Primărie, dar la Monumente apare 17A.
  4. Andrian are buletin la nr. 17: Bolobiță cumpără o altă casă la același număr de adresă, dar pe alt număr cadastral.
  5. Dumbravă face modificări neștiind că au casă monument: Primăria le dă autorizație de construcție ca și cum ar fi o casă obișnuită.
  6. 17A (Pogonat) și 17bis (Dumbravă): în documentele Comisiei de Monumente apar ambele case ca și cum ar fi de patrimoniu. Era vorba de una singură
  7. Primarul Mihai Chirica nu știe ce haos patronează în evidența adreselor, care ar trebui să corespundă numerelor cadastrale.
  8. Șeful Inspectoratului de Cultură, Virgil Băbîi, nu știe ce casă are în patrimoniu: 17A într-o listă, 17bis în altă listă.
  9. Oficiul de Cadastru nu comunică instituțional cu Primăria și Comisia de Monumente asupra adreselor exacte. Fiecare instituție are adrese greșite și pe baza lor se fac contracte de vânzare-cumpărare.
  10. Comisia de Monumente spune că Bolobiță a cumpărat la nr. 17A. În contractul lui Bolobiță scrie nr. 17.

Act oficial care s-a întors în timp cu șapte luni

Direcția Județeană pentru Cultură a emis, în 2014, către avocații Vasile și Mihai Lupu, o adresă în care apare mențiunea că imobilul de la Nicolae Bălcescu 17 nu este pe lista monumentelor istorice. În aceeași adresă apare faptul că monumentul istoric din acea zonă este situat la 17 Bis, exact cum este în realitate, în teren.

Adresa conține și numărul cadastral, care a fost confirmat de către Minerva Dumbravă ca fiind cel al proprietății sale despre care n-a avut habar că ar fi monument.

Deci, aceeași instituție care are pe liste un monument la 17A îl localiza și la 17 bis.

În aceeași adresă mai este o neconcordanță majoră: numărul de înregistrare al documentului este anterior unui act invocat în text. Concret, numărul este 248/10.03.2014, iar în text se face trimitere la un Monitor Oficial apărut pe 1.10.2014. „Nu pot explica neconcordanțele acestea, eu trebuie să văd documentul original ca să spun ceva, am mai avut cazuri de astfel de falsuri”, explică Virgil Băbîi. Explicație de înalți funcționari ai statului român.

 

Incredibil: în 2014, viceprimarul de atunci Mihai Chirica îi atesta familiei Andrian faptul că stă la nr. 17, nu la 17A. Acum e viceversa

Avocatul familiei Pogonat: o poveste simplă

Avocatul Margaretei Pogonat și, ulterior, al Mariei Anca Rusescu, fiica acesteia, spune că povestea este mult mai simplă. „Am depus la vremea procesului acte de la 1880 referitoare la teren. Acolo a existat o proprietate mare pe numele Pogonat, la numărul 17, care a fost dezmembrată în perioada interbelică: o parte a fost vândută către cei de la care a cumpărat familia Moscalu, cea care este bunica lui Sorin Andrian, o alta către avocatul Dumbravă. Dar toate erau din același corp de teren, de aici confuzia din actele de preluare și de retrocedare. De asta apar două numere 17 și o întreagă harababură. În toate actele, în tot ce există, apare numărul 17 pe casa Pogonat. Nu-mi explic altfel ce este cu acel 17A despre care spuneți că apare aici decât că este o greșeală în actele comuniștilor la momentul confiscării”, explică avocatul Mihai Lupu.

 „N-aș fi cumpărat niciodată o casă monument”
Dezvoltatorul Cristian Bolobiță spune că se bazează pe cei care au întocmit actele, casa de avocatură a familiei Rusescu: „Eu n-aș fi cumpărat niciodată un teren cu casă de patrimoniu. În industria asta e o regulă simplă: nu cumperi casă monument pentru că nu poți decât să-l restaurezi și-atât. E un teren de 1.500 mp cu o casă de patrimoniu lângă Poliția Rutieră și de 10 ani este la vânzare și nu-l cumpără nimeni.”

Știind că a fost trimis în judecată alături de Primăria Iași, de către familia Andrian, care cere suspendarea lucrărilor la bloc, Bolobiță afirmă că se va apăra în justiție: „Se va opri șantierul, mă voi apăra, iar apoi voi suporta eu pierderile sau vor plăti cei care au greșit, pentru că le voi cere despăgubiri”.

Citeste si...
Nota
(0 voturi)

Antibiotice

Facebook

Arhiva ReporterIS

« Septembrie 2018 »
Lu Ma Mie Jo Vi Sa Du
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Clipul zilei

Go to top