palas febr
8 ani a refuzat Chirica să toarne 1 km de asfalt spre Aeroport, doar 2 milioane de euro. Povestea reală a unui neputincios
62ffd6cb74f6f9f3aeff78f6bd2ef212_XL

8 ani a refuzat Chirica să toarne 1 km de asfalt spre Aeroport, doar 2 milioane de euro. Povestea reală a unui neputincios

Ultima actualizare: 13 iunie 2023Autor: Vizualizări: 48

Iașul nu are deloc infrastructură modernă. Mihai Chirica este acuzat că a sabotat proiectul Aeroportului

Drumul spre Aviației-Doi Băieți, pe lângă unitatea militară se putea face în maxim doi ani, proiectare plus execuție

După 8 ani, primarul se apucă acum agale să invoce motive

Ieșenii își cară singuri trolerele la deal pe Ciric, blocajele fiind frecvente în primăvară

La 2,5 milioane de călători/an, cu o medie de 7.000 de călători/zi, poți avea cozi de 1.000 de mașini pe singurul drum cu o bandă pe sens, construit acum 80 de ani

aeroport bun

– Segmentul cu galben reprezintă cei 637 metri de drum a cărui modernizare are un deviz de 6,5 milioane de lei. Ar acoperi străzile Holboca (parțial) și Aeroportului (până lângă unitatea militară)
– Cu roșu, un drum actual de pământ și piatră, pe alocuri îngust. Pornește de lângă unitatea militară, trece pe la hangarul Aerostar Bacău și iese în parcarea din fața terminalelor
– Cu albastru, drumul pe care vrea să-l facă Consiliul Județean. Acum nu există. Acesta ar putea avea acces fie din Aroneanu, fie de la bifurcația rutelor ce merg spre Dorobanț și Aroneanu (în apropierea lacului cu același nume), s-ar continua pe lizieră și ar ieși tot la terminalele Aeroportului

În 8 ani de mandat, primarul Mihai Chirica n-a fost în stare să facă un drum cu asfalt, 1,5 kilometri, rută alternativă pentru accesul la Aeroport. În 2 ani și 9 luni, Costel Alexe, președintele Consiliului Județean, n-a fost capabil să construiască un al treilea drum către Aeroport, pornind din Aroneanu. Cele două sunt acum abia în faza de studii și proiectare.
Pe singurul drum existent spre aerogară, accesul auto a fost restricționat, motivul fiind lucrările de amenajare a T4, un nou terminal, și de modernizare a parcărilor. Interdicțiile de trafic auto vor mai dura câteva săptămâni.
Șeful Aeroportului a precizat că anul acesta vor fi 2,3 – 2,5 milioane de pasageri pentru ca anul viitor să se atingă pragul de 3 milioane de călători. În plus, în cel mult doi ani, a anunțat trafic cargo pe Aeroport. Tot acest flux are acum la dispoziție un singur drum, virajat, cu câte o singură bandă pe sens. Printre grătarele și piscinile de la Ciric.

Aeroport 4

Acum se lucrează la parcarea din fața noului Terminal, T4, accesul cu mașinile personale fiind interzis pentru călători și însoțitori

Trebuie reabilitat mai puțin de un kilometru
Reabilitarea completă a 637 metri de drum, cu o lățime de 2 x 3,5 metri (câte o bandă pe sens) la care se adaugă 1.931 mp de trotuare a fost estimată la 6,5 milioane de lei. Așa a reieșit din aprobarea în Consiliul Local, în octombrie anul trecut, a Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (DALI) și indicatorii tehnico-economici. Obiectivul era modernizarea străzilor Holboca (parțial) și Aeroportului.

Aceasta ar fi etapa I de realizare a unei rute alternative către Aeroport pe relația: Aurel Vlaicu – str. Holboca – str. Aeroportului (pe lângă unitatea militară din Tătărași) – drumul de exploatare adiacent Aeroportului și Aerostar – joncțiune cu Drumul Aeroportului, singurul utilizat acum.

mihai chirica 1

Mihai Chirica s-a fotografiat semnând autorizația pentru Sala Polivalentă, care tot nu are finanțare de la CNI. Toate orașele mari din țară au deja săli polivalente în construcție sau terminate. Mihai Chirica n-a făcut în opt ani de mandat niciun proiect important, doar propagandă și speculații imobiliare

Toți sunt de vină, mai puțin Mihai Chirica
Mai clar, din Aurel Vlaicu până după unitatea militară, estimarea de modernizare a fost de 1,3 milioane euro. Construcția unui drum nou lung de 1 kilometru, cu câte o bandă pe sens, dinspre unitate spre Aeroport s-ar putea duce spre 2-2,5 milioane de euro. Acum acea rută este doar pietruită și, pe alocuri, îngustă.

Așadar, cu maxim 4-4,5 milioane de euro, Primăria ar putea finaliza un alt drum spre aerogară (Aurel Vlaicu – str. Holboca – str. Aeroportului – UM – Aerostar – parcare Aeroport). Și, totuși, de 8 ani de când e primar, Chirica n-a făcut-o.
Dar primarul e blindat mereu cu explicații. Toți sunt de vină, mai puțin el. Iată ce a declarat Mihai Chirica pe acest subiect într-o emisiune la TVR Iași din martie 2023:

REPORTERIS îți recomandă și ...
ROCADA MARE CANSCHI-PÂRLOG: firma primarului dator la omul de afaceri cu 160.000 de euro, iar Canschi ia, la schimb, 16 milioane de lei de la Primăria Popricani

„Aeroportul își construiește încă două căi. Una o facem noi (Primăria – n.r.), una o face Consiliul Județean. Noi suntem în fază finală de proiectare, ei de-abia s-au apucat. Dar bănui c-o să meargă într-un ritm mare. Ce să fac dacă drumul trece pe la unitatea militară? Să mă duc să-i fac drum fără să-mi dea voie? Trebuie să-mi dea terenul ca să pot să ajung la Aeroport (…). Altfel ar trebui să trecem prin pădure. Ca să trec prin pădure e o procedură că nici peste 10 ani n-o termin. Trebuie să facem scoaterea din circuitul silvic, cu un scandal pe care nu vreau să mi-l asum, și mai departe de atât sunt niște costuri imense. Motiv pentru care s-a ales soluția prin mutarea gardului Aeroportului, lărgirea înspre est și racordarea la stradă”.

drum aeroport pe la unitatea militara 1

Drumul spre Aeroport pe la unitatea militară există deja. Trebuie doar lărgit și asfaltat, ceea ce un primar ca Boc sau Bolojan rezolvau într-un singur an

N-a fost demarat un banal schimb de terenuri
De-atunci și până acum nu s-a mai întâmplat mare lucru: modernizarea ciotului de 637 metri de drum nu a început, iar schimbul de terenuri cu MApN nu s-a oficializat. Deci ruta prin strada Aeroportului e fezabilă, dar investiția nu a fost demarată.

„Primul pas este un schimb de terenuri Consiliul Județean cu MApN și un altul CJ cu Inspectoratul General al Aviației. Ca să putem construi drumul dintre unitate și Aeroport pe două benzi și să îndulcim și curbele acolo. Abia după ce ia CJ terenul, îl transferă la Primărie care se poate apuca de lucrări. E cu CJ și nu cu Primăria pentru că Primăria nu avea ce să dea la schimb în zona unde acele instituții au nevoie”, a explicat un oficial din Casa Pătrată.

Președintele CJ Costel Alexe a preluat modelul lui Chirica de a-și face imagine asociindu-se cu evenimente publice diverse, dar în aproape trei ani de mandat încă n-a început propriul proiect de drum spre Aeroport, cel spre Aroneanu

Alt perdant: Costel Alexe anunță ceea ce nici măcar n-a început
Al doilea proiect luat în calcul este realizarea unei legături Aroneanu – Aeroport, o șosea absolut nouă. Va porni fie din interiorul comunei, fie de la intersecția cu Dorobanț, va urma cursul între pădure și ferma Dancu până în fața terminalelor.

Liberalul Costel Alexe, șeful CJ, a prezentat, bombastic, pe TikTok, în 8 aprilie 2023: „Suntem în situația în care astăzi vă anunțăm că și legătura cu orașul și, evident, cu Aroneanu pentru mai bună fluidizare a traficului s-a întâmplat. Astăzi s-a semnat contractul prin care în următoarele 90 de zile vom avea tot ceea ce înseamnă indicatori tehnico-economici. Practic, vom avea studiile geo, studiile topo, DALI gata pentru ca proiectarea și execuția acestui drum (…) să se întâmple”.

Imaginile cu ieșenii care își cară singuri bagajele pe ultimii doi kilometri spre Aeroport, din cauza coloanelor de mașini blocate, au apărut în presa națională

Drumurile ar putea fi făcute până în 2026, cu 10 ani întârziere
Mai e mult până departe. Studiile vor arăta ruta exactă, dar și costurile. În acest caz, pentru maxim 3 kilometri, estimările specialiștilor merg pe un preț de 6-7 milioane de euro. În ipoteza cea mai optimistă, în care toate procedurile merg șnur, anul viitor ar putea intra în execuție ambele aceste două rute alternative. Însă, este deja târziu.
Realizarea noilor legături este vitală în condițiile în care Romeo Vatră, directorul Aeroportului, a anunțat creșterea fulminantă a numărului de călători, dar și intenția de a amenaja un terminal cargo.
„Anul viitor, vom reconfigura T2 în terminal cargo. Vom avea, în cel mult doi ani, trafic cargo”, a menționat el.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Sub privirea impasibilă a lui Chirica, această școală se prăbușește peste elevii săi. Catastrofa Școlii Normale
REPORTERIS îți recomandă și ...
Urzeala hornurilor: Lupta lui Chirica cu Fast-Food, monstrul din Podu’ de Piatră

imbarcare avion

Sunt momente ale zilei, în special în weekend, când sunt 1.500 de călători într-o oră, o aglomerație care blochează accesul spre Aeroport, care are un singur drum pe o singură bandă

Avem călători, n-avem infrastructură

Planurile de dezvoltare pe termen scurt înseamnă, implicit, și o aglomerare a traficului auto. Romeo Vatră: „În 2023 estimăm să avem 2,3 – 2,5 milioane de pasageri. În noiembrie, Wizz Air va aloca a cincea aeronavă bazei din Iași, iar dacă Ryanair își va suplimenta operațiunile, anul viitor ne-am putea îndrepta spre ținta de 3 milioane de pasageri. (…) Noul terminal va fi recepționat la finalul acestui an, iar anul viitor vom putea primi și pasagerii.

Vor exista șase filtre de control acces, 20 de birouri check-in, opt kiosk-uri pentru self check-in, șapte porți de îmbarcare, trei fiind prevăzute cu aviobridge-uri, un VIP Lounge și un Business Lounge. De asemenea, vom dispune de cel mai performant sistem de procesare a bagajelor, vom avea peste 2.000 mp de spații comerciale și o parcare nouă de aproximativ 600 locuri. În plus, anul acesta vom da în lucru o a doua parcare, de lungă durată, cu peste 200 locuri, vom începe reconfigurarea T3 în terminal pentru curse interne și vom identifica investitori interesați pentru operarea în regim cargo, în T2”.

Investițiile în aerogară și spațiile adiacente le-au depășit pe cele din infrastructura de transport. Milioane de călători, aceeași singură șosea de acces.

modernizare aurel vlaicu strada holboca strada aeroportului cu rosu etapa II cu albastru drum pana in fata terminalelor

Modernizarea zonei Aurel Vlaicu-str. Holboca-str. Aeroportului, marcată cu roșu, iar în etapa a doua va fi reabilitat tronsonul până în fața terminalelor

Marius Bodea: „Proiectul trebuia finalizat acum 7 ani”

Opozanții politici ai lui Mihai Chirica și Costel Alexe au afirmat că șefii orașului și ai județului trebuiau demult să rezolve problema căilor rutiere.

Marius Bodea, senator USR, fost director al Aeroportului: „Accesul către Aeroport este în sarcina Primăriei Iași și a Consiliului Judeţean. Eu și echipa mea de management de la Aeroport am cerut în repetate rânduri modernizarea accesului prin trei investiții pentru care am făcut și documentații, ca să le fie mai ușor: un nou drum de acces spre oraș, pe lângă Aviația Utilitară spre barajul Veneția.

Investiția 2 era reorganizarea circulației prin fața terminalelor, construirea unei parcări cu 3 niveluri, unul fiind subteran cu acces direct în demisolul noului terminal. Cea de-a treia era lățirea drumului prin pădurea Ciric. Asta se întâmpla acum 9 ani! Dacă PSD nu mă dădea afară, acum aveam rezolvate investițiile ce depindeau principal de Aeroport, reorganizarea circulație prin fața Aeroportului și parcarea de capacitate mare cu 3 niveluri.

La 7 ani de când am plecat de acolo nu au făcut nimic, nici pesediștii înfipți imediat și nici Costel Alexe care stă la poze toată ziua prin Aeroport.

Iar astăzi au creat haos complet prin interzicerea parcării mașinilor pasagerilor. Trebuiau să finalizeze parcarea nouă și apoi se apucau de terminal, dacă aveau minte. Să restricționeze accesul angajaților și serviciilor conexe cu mașini personale și să îi preia pe aceștia cu autobuze, că au ture fixe, iar cele 150 locuri destinate acestora să le lase pasagerilor. Să discute cu companiile decalarea sloturilor și eliberarea vârfurilor de îmbarcare-debarcare cu peste 600 pasageri în același timp”.

Senatorul Popa: „Chirica crede că o să-i meargă la nesfârșit”
Maricel Popa, senator PSD:
„De aproape 3.000 de zile, Mihai Chirica este primarul Iașului. Și, în tot acest timp, n-a putut să facă un kilometru de drum nou spre Aeroport, ca o dublură la cel existent acum prin pădurea Ciric. Primarul promite mult, nu face mai nimic, însă este expert în a manipula opinia publică. Crede că o să-i meargă la nesfârșit. Sunt convins că ieșenii îl vor taxa aspru și definitiv la alegerile de anul viitor”.

[article id=”123227″ /]

Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
ReporterIS pe Google News
Lasă un comentariu

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Arcadia

Editorial

Cele mai noi Birouri Clasa A din Iași | DOTĂRI PREMIUM - NOCIS

Articole din aceeași categorie

REPORTERIS îți recomandă și ...
Soții Palaghia, procuroare și judecător, au dat în judecată școala copilului pentru că i-a pus nota 1 la Muzică. Scandal aiuritor
Antibiotice iasi

Articole pe subiecte simiare

Palas Iasi

Alte articole