
Bolobiță: profit 7 milioane de euro la bloc fără intabulare în Podu Roș. Apartamente în plus, parcări în minus, 200 de familii fără acte
I-au autorizat 190 de apartamente, au crescut la 234, apoi au pus cutii poștale pentru 241 de locuințe, peste cele două tronsoare apărând penthouse-uri imense
Parcările sunt cu parklift, total nefuncționale, iar spațiile verzi au dispărut
Cristinel Bolobiță a vândut aproape tot, a marcat profitul, dar n-a intabulat blocul de un an și jumătate
Proiectul e tipic pentru urbanismul lui Chirica: apartamente minuscule, de 1-2 camere, 25-40 mp, într-un imens bloc tip „cămin de nefamiliști” în centrul Iașului
Dezvoltatorul spune că nu se grăbește cu intabularea, dar locatarii nu se puteau muta în bloc dacă nu exista recepție. Blocul e plin, deci totul stă pe încredere
Cutiile poștale amplasate în iulie 2022 arătau 241 de apartamente, deși fuseseră autorizate doar 234 (foto stânga). În prezent sunt cutii poștale pentru 234 de apartamente, la care se adaugă trei locuințe misterioase, numite Administrație
Un adevărat tun financiar, o clădire cu sute de apartamente și spații comerciale, care înseamnă 7-8 milioane de euro profit, nu este încă intabulată. Clădirea Q Residence, edificată de dezvoltatorul Cristinel Bolobiță, e aproape gata, locuințele sunt ocupate de un an și jumătate, dar cumpărătorii nu-și pot înscrie dreptul de proprietate.
Bolobiță a declarat că acum se lucrează la subsol, la parcări, și la conformarea cu cerințele ISU. Surse autorizate susțin că în discuție ar fi indicatorii urbanistici, numărul locurilor de parcare și suprafața ocupată de spațiile verzi.
Din totalul de 234 apartamente ale proiectului imobiliar amplasat între facultățile Politehnicii, la o azvârlitură de băț de Palas, ultimele unități locative se vând cu peste 2.000 euro/mp, 86.000 euro garsoniera, banii jos.
Pe planșeul blocului se văd cele două etaje retrase pe fiecare tronson în parte. Au la intrare uși de apartamente și sunt închise. Pare penthouse-uri, dar dezvoltatorul spune că sunt spații tehnice
S-a plecat de la 190 de apartamente
În noiembrie 2017, Consiliul Local a aprobat Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pe numele firmei ICPE Trafil pentru edificarea unui bloc cu două tronsoane. Conform PUZ imobilul urma să aibă un regim de înălțime 2S+P+M+9E/10E.
În decembrie 2018, autorizația emisă de Primărie a permis construirea unui bloc în care unul dintre tronsoane să aibă D+P+M+8E, iar celălalt D+P+M+9E. Alte detalii din autorizație: 190 de apartamente, 209 locuri de parcare și 602 mp spații verzi. Suprafața de teren era de 4.197 mp.
Între timp, firma ICPE Trafil a vândut proiectul autorizat către Auto Trans Com, firma lui Cristinel Bolobiță.
Cristinel Bolobiță este de 8 ani în anturajul primarului Mihai Chirica, petrecând weekend-urile împreună în diverse cluburi din Iași. Spune că blocul va respecta „autorizația la milimetru”, dar mai este de lucrat
Numărul apartamentelor a crescut de la 190 la 234
În iulie 2020, când lucrările erau în toi, Auto Trans Com a fost reautorizată de Primărie ca la această investiție:
– să modifice fațadele
– să crească numărul de locuințe de la 190 inițial la 234 prin realizarea a 22 apartamente la mezanin și alte 22 apartamente la ultimul nivel (a fost schimbată destinația mezaninului din spații comerciale în apartamente și a fost supraetajată construcția existentă cu 20% din aria desfășurată construită).
Încă două amănunte din această nouă autorizație: suprafața destinată imobilului s-a micșorat de la 4.197 mp la 3.158 mp. Iar numărul locurilor de parcare a rămas același 209.
Spațiile tehnice sunt de fapt un etaj suplimentar, cu terasă, asemănătoare unor penthouse-uri
Semnele de întrebare din această speță
1) Numărul de apartamente autorizate inițial a fost de 190, iar prin reautorizare a crescut la 234. Pe o fotografie din iulie 2022 postată pe site-ul de prezentare a proiectului, numărul de cutii poștale arătau 241 de apartamente și o căsuță pentru administrație. Acum, la fața locului sunt 234 și 3 căsuțe pentru administrație. Deci, au dispărut căsuțele pentru 7 apartamente.
Explicația lui Cristinel Bolobiță, patronul, a fost că cei care au montat căsuțele poștale au făcut o confuzie cu un alt proiect al aceluiași dezvoltator. „Acolo a fost o greșeală. Când s-a pus, s-a înlocuit, s-a adus un tronson din celălalt proiect, le-au adus și le-au montat cei cu mobila. Le-au montat greșit. Inițial au fost 260 montate. Și s-au dus și au relocat conform proiect. Pentru că au fost 500 de apartamente în lucru în aceeași perioadă, e normal, e șantier”, a spus Bolobiță.
2) Fiecare dintre cele două tronsoane ale blocului are deasupra câte un etaj suplimentar, retras. Cu geamuri și cu ziduri despărțitoare, potrivit imaginilor aeriene.
„Nu mai avem nimic în lucru (apartamente – n.r.). Sunt spațiile tehnice, vor rămâne tehnice conform proiect. Spații de depozitare, cele pentru mentenanța lifturilor, uscătoarele. Cine își mai permite în ziua de astăzi să mai dea o altă destinație?”, a afirmat Bolobiță.
Locurile de la subsol sunt cu parklift, dar nicăieri în Iași, unde au fost montate, nu funcționează propriu-zis. Dacă sunt două mașini suprapuse, ca să pleci cu cea de la nivelul de sus trebuie să-l chemi la mașină și pe cel de dedesubt, pentru a putea acționa parkliftul
Bolobiță: „Nimeni nu-și permite un milimetru în plus”
Acesta a negat vehement că acolo ar putea fi amenajate locuințe. „Sunt toate conform proiectului, nu e normal să aibă geamuri multe? Spațiile tehnice nu trebuie să aibă spații vitrate? Trebuie numai ziduri? Acolo sunt spații tehnice, nu sunt apartamente. Nimeni nu-și permite în ziua de astăzi să se abată un milimetru de la proiect”, a adăugat el.
3) Pentru ambele autorizații, deși numărul apartamentelor a crescut de la 190 la 234, cel al locurilor de parcare a rămas același: 209, sub și supraterane.
Arhitectul Mihai Drișcu, cel care semnează proiectul, a susținut că totul e în regulă. „Proiectul a fost făcut cum este acum. De la Primărie, la momentul respectiv, pentru că au interpretat eronat, adică numărul de niveluri, am renunțat la un nivel. Și după aceea, pe parcursul execuției, conform legii cu cei 20%, am putut să reautorizăm. Cum este acum executat, așa este și în PUZ. Noi nu puteam să trecem cu autorizația decât dacă respectam, evident, inclusiv această hotărâre de Consiliul Local privind locurile de parcare. Și a fost respectată în ambele variante autorizate. Ceea ce am prevăzut în proiect corespundea perfect cu toată legislația în vigoare”, a spus Drișcu.
Pentru a ieși numărul de locuri de parcare s-au instalat elevatoare
14.000 mp inițiali au devenit 17.000 mp
Cu alte cuvinte, arhitectul a spus că numărul locurilor de parcare a fost prevăzut pentru un bloc cu un etaj mai mult pe care Primăria l-a tăiat la prima autorizare și l-a permis la a doua.
La rândul său, Cristinel Bolobiță a insistat că parcajele sunt câte trebuiau să fie: „Toate locurile de parcare sunt conforme. Autorizația este înaintea legii când s-a dat un apartament – un loc de parcare”.
REPORTER DE IAȘI a scos zilele acestea un extras de carte funciară. În document, este următoarea mențiune: „Clădire de locuit (D+P+M+9E), edificată în anul 2019, cu o suprafață de 13.928 mp, Tronsonul 1 – regimul de înălțime D+P+M+9E și tronsonul 2 – regim de înălțime D+P+M+8E”.
Astfel, în 2019, înainte de supraetajarea din 2020, aria desfășurată construită (ADC) a clădirii era de 13.928 mp. După reautorizare, ADC = 13.928 mp x 20% = 16.713 mp.
Blocul de pe Splai Bahlui este un mastodont în stil „chinezesc”. Deși este uriaș, are apartamente foarte mici, cu 1-2 camere, ca un cămin de nefamiliști. Deși 90% din bloc este vândut și locuiesc sute de oameni acolo, nu are încă recepția făcută și nici intabularea, astfel că darea sa în folosință este la limită, din punct de vedere legal
Locurile de parcare și spațiile verzi au fost reduse
Norma locală în vigoare prevedea atunci câte un loc de parcare la fiecare 75 mp construiți. Ceea ce ar însemna 16.713 mp : 75 mp = 222 locuri de parcare. Și încă 10% rezervă pentru vizitatori, un total de 244 locuri fără a le mai lua în calcul și pe cele destinate spațiilor comerciale. Or, în ambele autorizații, numărul lor a rămas la 209 locuri.
4) În prima AC erau prevăzute spații verzi pe 602 mp. Acum, la fața locului, sunt doar câteva petice de iarbă. Bolobiță a fost categoric: „Nu le vedeți? Vreți să vi le pun conform topo? E simplă treaba: la punct și virgulă. Nu ne mai putem permite absolut nimic”.
La ultimul nivel sunt apartamente, dar dezvoltatorul spune că vor fi spații tehnice
Oamenii s-au mutat dar n-au acte de proprietate
Din cele 234 apartamente înregistrate oficial, un agent de vânzări de la acest proiect a susținut că s-au vândut mare parte. „Mai avem doar câteva cu o cameră. Costă de la 82.400 euro până la 86.000 euro. Nu se dau pe credit. La acest moment avem doar pentru plata cash integral”, a spus agentul în dialog cu un jurnalist REPORTER DE IAȘI care s-a prezentat ca fiind un potențial cumpărător.
Așadar, mare parte din unități au fost vândute. Însă, în lipsa recepției și a certificatului de atestare a edificării (documente care să arate că au fost respectate condițiile din autorizații), apartamentele nu pot fi intabulate. Adică, dezvoltatorul și-a luat banii, dar oamenii nu sunt încă proprietari cu acte în regulă.
Cristinel Bolobiță a spus că ultimele amenajări vor fi făcute acum și că anul acesta vor urma și recepția și edificare. „Musai”, a zis el.
Despre corespondența dintre autorizații și ce e în teren, arhitectul Mihai Drișcu s-a scos din ecuație: „Ce s-a executat nu este treaba mea. Noi nici nu participăm la recepție”. Despre momentul amânării recepției și edificării, acesta a completat: „Nu am idee și nici nu mă privește”.
[article id=”115868″ /]
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
Pe rețelele de socializare a fost distribuită informația că la centrele de cartier din Iași sunt distribuite gratuit calendare cu Mihai Chirica.
Articole pe subiecte simiare
Alte articole