palas febr
Cauza colapsului din trafic: 10 proiecte pe care Mihai Chirica nu le-a făcut în 9 ani. Iași – mobilitate zero, oraș poluat și neprietenos
ebbd0386188d32993353e2769e305186

Cauza colapsului din trafic: 10 proiecte pe care Mihai Chirica nu le-a făcut în 9 ani. Iași – mobilitate zero, oraș poluat și neprietenos

Ultima actualizare: 15 noiembrie 2023Autor: Vizualizări: 126

Cu 1 miliard de euro în 9 ani terminam aceste proiecte. Alte orașe mari din țară au accesat fondurile necesare sau le-au obținut prin lobby de la Guvern

Mihai Chirica nu doar că nu a parcurs această listă, dar nici măcar n-a început într-un deceniu unul sau două proiecte

Iașul are aceeași infrastructură și același număr de școli ca în anii ’80. Au trecut 40 de ani

machete bun

Iașul este orașul machetelor. Mihai Chirica a devenit un personaj celebru în România pentru proiectele pe care le anunță și nu le mai face niciodată

După scurta vacanță de la sfârșitul lunii octombrie, șocul reînceperii cursurilor s-a simțit imediat în traficul din Iași. Aglomerația a crescut de la o zi la alta, culminând luni, 13 noiembrie, odată cu suprapunerea unei lucrări Apavital în mijlocul intersecției Socola-Poitiers-Trei Fântâni.
Efectul s-a transmis în toată jumătatea de est a orașului, sute de mii de ieșeni rămânând blocați, luni după-amiaza, câte 2-3 ore în trafic. Supliciul imobilității arată că limitele infrastructurii actuale sunt depășite. S-a ajuns la punctul final.
Propaganda ultimilor 9 ani de mandat ai lui Mihai Chirica nu a fost însoțită de nicio investiție de infrastructură. Ultimele lucrări realizate la Iași, Pasajul subteran de la Fundație și Pasajul suprateran Băncilă, sunt de la începutul anilor 2000.
În acest moment, în Iași circulă 180.000 de mașini iar noxele de la coloanele blocate în trafic fac din acest oraș cel mai poluat din România și printre cele mai poluate din Uniunea Europeană, conform datelor oficiale ale Agenției de Mediu a CE de la Bruxelles.

Filmulețul cu mașinile blocate luni seara în Podu Roș avea aseară 280.000 de vizualizări, aproape cât populația orașului. Evenimentul produs a avut magnitudine maximă

„Nu am văzut niciodată așa ceva”

Pe marile bulevarde a dispărut noțiunea de „oră de vârf”, coloanele de kilometri lungime fiind prezente în orice moment al zilei. Transferul populației din oraș spre suburbii, fenomen accentuat în 20 de ani, nu a fost însoțit de investiții în infrastructură (rutieră, civilă), iar încrederea în transportul public a rămas la o cotă foarte joasă tot din cauza lipsei de investiții.
Mobilitatea s-a redus la mașinile personale conducând la dezastru. Coșmarul s-a declanșat luni, 13 noiembrie, iar martorii spun că ceva s-a întâmplat după ora 14.00, deși lucrarea Apavital bloca intersecția încă de la 8 dimineața.
Am deja aproape două ore de când parcurg distanța dintre Podu Roș și Podul Bucium. Nu am văzut niciodată așa ceva”, a spus un șofer, la ora 16.00. Seara, la 20.00, coloanele ajunseseră până în Tudor Vladimirescu-Podu Roș, Podul de Piatră: „Am aproape o oră de când încerc să ajung la Baza 3 de la Pasajul Socola și sunt abia la Moldomobila”, a spus un alt șofer.
Mihai Chirica a realizat dezastrul abia după ora 21.00 și a anunțat că a cerut companiei Apavital să lucreze doar noaptea în zona Socola.
Fără scuze pentru cele două mandate ale sale.

chirica iesire

Mihai Chirica nu s-a ocupat de marile investiții în cele două mandate ale sale, ci de edificări falsificate la blocuri fără autorizație și de panseluțe în Centru

Marți dimineață, coloana din Bucium se parcurgea în 40 de minute

Marți dimineață, pe Bucium și pe Poitiers erau, din nou, cozi imense de mașini. Văzând o cameră îndreptată spre ei, unii șoferi au deschis geamul, spunând că speră ca imaginile să ajungă și la Mihai Chirica. „De șase luni lucrează la Potiers. De șase luni stăm în fiecare zi cel puțin jumătate de oră în plus dimineața și jumătate seara. Nu știu de ce trebuie să dureze atât de mult acele lucrări”, a spus un șofer.
Mobilizarea la șantierul din Poitiers este redusă, lucrându-se în echipe mici la rețeaua de termoficare.
Pe Bucium, coada se vedea în depărtare, către Spitalul Socola, dar șoferii au spus că au stat în coloană de la Trei Sarmale și că a durat mai mult de 40 de minute până la pod. „Am plecat cu inima strânsă de acasă. Aseară am plâns de furie că, total neinspirați, ne-am mutat în Bucium. Dacă iarăși trebuie să stăm astăzi două ore în trafic să ajungem acasă, nu știu cum reacționez”, a spus conducătoarea unei mașini, aflată la semaforul de lângă Podul Bucium.

REPORTERIS îți recomandă și ...
GARANTAT CHIRICA: cum să faci 12 apartamente pe 400 mp, între 5 blocuri, la 15 mp distanță. Iei milionul și-ai fugit! Nou scandal în Nicolina

bucium2

Circulația pe Pasajul Socola era la fel de complicată și marți dimineața, după dezastrul din seara precedentă

10 ani pierduți, 10 proiecte ratate

REPORTER a întocmit o listă cu proiectele care nu s-au făcut în ultimii 9 ani pentru ca Iașul să devină un oraș prietenos cu locuitorii săi. Nu doar că acestea nu s-au realizat, dar Mihai Chirica nu a început într-un deceniu nici măcar unul sau două proiecte.
1. Centura Ușoară Est – șoseaua a rămas în stadiul de elaborare studii de fezabilitate. Costul era estimat anul trecut la 300 de milioane de lei. Se așteaptă fonduri UE.

2. Pasaj Bucium-Poitiers-Trei Fântâni, proiect despre care se discută de peste 8 ani. Costul unui pasaj, raportând valoarea la cel al Pasajului Octav Băncilă, este de cel puțin 10 milioane de euro. Doar pasajul a costat 7 milioane de euro, la care s-au adăugat 3 milioane pentru devierea rețelelor de utilități. În cazul pasajului de la Trei Fântâni, nu sunt rețele de deviat, dar costurile au crescut din 2014 până acum. Este necesară continuarea cu drum pe 4 benzi și o supratraversare la Ceramica spre Zona Industrială.

3. Transportul public de mare capacitate la orele de vârf. Autobuzele utilizate în Iași, din creditul luat în 2016, sunt insuficiente pentru a face transferul locuitorilor din suburbii spre oraș și invers.
Dimineața, traseul 41 pleacă din Lunca Cetățuii supraaglomerat, mulți părinți preferând, în aceste condiții, să-și ducă singuri copiii la școală. Aceeași situație în Rediu, Valea Lupului, Miroslava: capacitatea autobuzelor este mult subdimensionată.
Există 32 de tramvaie noi, cu 300 de locuri, dar acestea nu ajung în zonele cu cea mai mare densitate a populației: Bucium, Valea Lupului, Lunca Cetățuii.
Prin PNRR mai vin 18 tramvaie, în circa 2 ani, dar necesarul la Iași este calculat, la orele de vârf, la 120 de unități minim. În acest moment, în oraș circulă 60-70 de tramvaie, la mai puțin de jumătate față de cererea reală. O flotă de 120 de unități moderne era un obiectiv important în ultimul deceniu.

4. Extindere linii de tramvai spre Bucium, Lunca Cetățuii, Valea Lupului, Tomești, Sadoveanu. Sunt 23 de km de linie, investiția ar fi de 7 milioane de euro/km. Total: 161 de milioane de euro.

5. Școli noi, performante,în capetele de oraș (Bucium, Dacia, Breazu). Un campus complet poate costa 25 milioane de euro. Exemplu: noul campus al Liceului „Nikolaus Lenau” din Timișoara a avut un preț contractat de 12 milioane de euro, dar scumpirile l-au dus la peste 13,3 milioane de euro.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Vestul Sălbatic! Tâlhării în plină stradă, la Iași: persoane atacate cu o violență ieșită din comun (VIDEO)
REPORTERIS îți recomandă și ...
Stenogramă: mușchii lui Chirica, de 10 ori mai scumpi decât ai lui Timofciuc. Consilierii locali făceau mișto de panourile verzi

intersetie bucium poitiers

Lucrările din Poitiers durează de 4 luni și se derulează extrem de lent, făcând traficul din zonă aproape imposibil

6. Mai multe școli generale în cartiere. Cinci școli ar costa 100 milioane de euro, proiect derulat în 7 ani.

7. Linii dedicate pentru transport public în tot orașul. Mihai Chirica a ezitat 4 ani să facă bandă unică Podu Roș-CUG pentru tramvaie. Decizia a venit în urma presiunii publice și a adversarilor politici.

8. Piste de biciclete în afara trotuarelor, între capătul Iașului dinspre Lunca Cetățuii către Agronomie, respectiv Tudor Vladimirescu – Păcurari. Pistele trebuie realizate pe carosabil, fără întreruperi în drumul lor, separate de restul traficului auto. Doar dacă se vor simți în siguranță, oamenii vor merge pe bicicletă în condițiile actuale din Iași. Pistele de biciclete ar putea stimula 40.000 de liceeni și studenți să folosească acest mijloc de locomoție și ar scădea presiunea pe transportul public sau pe cel cu mașinile personale.

9. Extinderea imobiliară exclusiv în afara orașului sau în zonele industriale dezafectate (greenfield), impunând dezvoltatorilor realizarea de facilități proprii: grădiniță, școală, supermarket.

10. Interzicerea parcării mașinilor la marginea trotuarului și construirea de parcări etajate în cartiere.

bodea conferinta

Ce soluții au candidații Opoziției

Marius Bodea, USR: „Traficul din Iasi a ajuns catastrofal. Este o imagine apocaliptică. Distanțe de 1-2 km parcurse într-o oră și jumătate. Problema este că nici măcar pietonii nu mai au loc sa se deplaseze. Trotuarele au devenit parcări, ei jalonează printre mașini pe toate străzile secundare.
Catastrofa a fost clădită pas cu pas de acești incompetenți ce conduc Iașul de prea mulți ani: lipsa investițiilor în intersecțiile critice, dar mai ales lipsa investițiilor în transportul public.
Toate orașele moderne din lume au realizat investiții majore în transportul public și în plasarea de centre educaționale în inelul semicentral și în inelul metropolitan. Ieșenii trebuie să vină la vot pentru a schimba acest personaj toxic numit Mihai Chirica”.

Bogdan Balanișcu, PSD: „Apogeul proastei gestionări a acestei mari probleme a fost atins ieri, când oamenii au stat mai bine de 3 ore în trafic să ajungă acasă de la serviciu sau de la școlile și creșele copiilor. Primăria și Mihai Chirica nu au făcut nimic în ultimii trei ani. Este nevoie să se facă un studiu integrat de trafic, trebuie să se investească masiv în dezvoltarea infrastructurii rutiere, îndrăznind să se dea startul unor proiecte care să descongestioneze arterele cele mai aglomerate, și mă refer aici la pasaje, trebuie să se rezolve problema parcărilor ceea ce va duce la eliberarea unor benzi de circulație. Trebuie să se încurajeze transportul alternativ prin realizarea de piste de biciclete, dar din păcate municipalitatea a pierdut finanțarea din cauza incompetenței. Trebuie să modernizăm transportul public, dar și aici s-au pierdut banii pentru autobuze moderne și prietenoase cu mediul tot pe fondul proastei administrații. Cred că ieșenii vor renunța la mașinile personale dacă vor avea suficiente autobuze și tramvaie moderne, dacă se va crește numărul curselor efectuate astfel încât timpii de așteptare să fie reduși”.

[article id=”126837″ /]

Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
ReporterIS pe Google News
Lasă un comentariu

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

  • Firma care l-a adus pe DJ-ul olandez a dat Primăria în judecată pentru penalizări Au primit banii cu mare întârziere și mai cer 100.000 de lei Artistul internațional a fost plătit de la bugetul local, din banii ieșenilor, dar Primăria a avut o rețetă financiară dezastruoasă, anunțând venirea acestuia cu doar o săptămână înainte Artișii români au fost plătiți la prețuri duble, pentru că s-a considerat că e un eveniment epocal și banii nu mai contau Festivalul de la Iași a făcut o rețetă foarte proastă: toate manifestările au costat 40 milioane de lei și s-au încasat doar 2 milioane de lei Esports n-a adus la Iași niciun turist străin, Mihai Chirica a plătit franciză unei firme dubioase din Macedonia de Nord

    Autor: |Ultima actualizare: 4 februarie 2025|Timp citire: 10,2 min|Vizualizări: 1728|
Arcadia

Editorial

Cele mai noi Birouri Clasa A din Iași | DOTĂRI PREMIUM - NOCIS

Articole din aceeași categorie

REPORTERIS îți recomandă și ...
Relu se întoarce: Fenechiu a preluat 30% din Turnul Aria și vrea răzbunarea pe Alina Hăilă. E ca-n Războiul Stelelor
Antibiotice iasi

Articole pe subiecte simiare

Palas Iasi

Alte articole