
Cu 4 ani întârziere la drumul CUG-Lunca Cetățuii, DJADP a cumpărat 4 SUV-uri plug-in la 35.000 de euro bucata, într-un timp record: 20 de zile
- Statul are bani: își ia mașini 4×4, dar nu face drumuri în suburbiile Iașului
- Standarde ridicate la Direcția de Drumuri Județene: vile, mașini mari, niciun proiect nou în ultimii 4 ani
- Procedura de achiziție a celor 4 Mitsubishi Eclipse Cross a durat fix 20 de zile din momentul lansării anunțului pe SICAP și până la aducerea mașinilor în parcarea DJADP
- Banii sunt din Fondul de Mediu, constituit din taxele plătite de mediul privat. Statul îi ia și își cumpără SUV-uri hibrid, cu tehnologie plug-in
- DJADP promite din 2021 lărgirea la 4 benzi a intrării în Iași din Lunca Cetățuii, dar proiectul mai așteaptă, zeci de mii de ieșeni stând zilnic în coloane de 2 km
La începutul lunii octombrie, Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP), din subordinea Consiliului Județean Iași, a cumpărat prin procedură simplificată patru SUV-uri hibrid de la Mitsubishi. Banii au fost din bugetul propriu (30%) și de la Administrația Fondului de Mediu (70%).
Contractul a fost semnat la jumătatea lui octombrie, câteva zile mai târziu mașinile au sosit în curtea instituției. Sunt noi, cu toate dotările. Erau pe stocul distribuitorului. Achiziția a fost rezolvată în 20 de zile, în regim de urgență.
Situația pe drumurile județene vitale pentru confortul ieșenilor e total diferită. Aici se așteaptă cu anii. Nici acum, după 4 ani de discuții, nu există un viitor cert pentru lărgirea DJ 248 C (Lunca Cetățuii-Iași) sau pentru Centura Ușoară Ciurea-Păun-Tomești.

Anunțul pentru lărgirea a 3 km de șosea datează din 2021. Nu s-a făcut nimic
Patru SUV-uri pentru o Direcție repetentă
De câteva zile în curtea DJADP Iași au fost aduse patru mașini hibrid produse de Mitsubishi. Eclipse Cross PHEV a trecut luna aceasta printr-un facelift și, momentan, este cel mai scump model comercializat în Europa de producătorul japonez.
Prețul oficial pleacă de la 38.000 de euro. Dotările sunt impresionante încă de la modelul de bază. Soluția tehnică este inedită: un motor termic de 2,4 litri încarcă bateriile care pun în mișcare alte două motoare electrice. Mașina rulează practic electric cât timp bateriile nu sunt descărcate.
„Mașinile au dotări medii. Înlocuim parcul auto actual. Mașinile noastre au 7-8 ani acum, încep să se defecteze, cresc foarte mult costurile de exploatare. Cinci mașini mai vechi le-am înlocuit cu 4 mașini noi”, a precizat Ovidiu Ciprian Ciucan, directorul DJADP Iași.

Ovidiu Ciucan, în centru, cu vestă de fâș, a inspectat drumul de la Lunca Cetățuii, alături de șeful său, Costel Alexe. N-au construit nimic în afară de propriile lor vile
Bani de la Mediu, licitație urgentă, stat fericit
Anunțul DJAPD de pe SICAP, portalul achizițiilor publice din România, are data de 4 octombrie. Achiziția a fost făcută de la Exclusiv Auto ENB, dealer auto din Constanța. Contractul a fost semnat pe 15 octombrie, iar pe 24 octombrie mașinile au fost în curtea DJADP. De la începutul procedurii până la livrare au trecut doar 20 de zile. Un record în materie de achiziții publice.
Pentru patru mașini, suma a fost de 584.705 de lei fără TVA (696.000 de lei cu TVA, adică 35.000 de euro/bucata, 140.000 de euro în total). Banii au fost luați din bugetul propriu al DJADP și dintr-un proiect depus la Administrația Fondului de Mediu.
„Au fost și livrate, recepționate, urmează înmatricularea. A trebuit să ne încadrăm în maxim 35.000 de euro cu TVA pentru fiecare mașină. Din aceștia, 25.000 de euro erau de la Fondul de Mediu și 10.000 de euro de la bugetul propriu. Am aplicat când a fost programul de depunere, acum două luni. Am făcut toată procedura prin serviciile proprii”, a mai spus Ciprian Ciucan.
Contrast: DJADP se întinde ani de zile cu proiectele de drumuri
Pentru confortul propriu, DJADP a rezolvat licitația în 20 de zile. Pentru confortul a zeci de mii de ieșeni privați de o rețea de drumuri adaptată numărului actual de mașini, proiectele durează cu anii.

Trei din cele patru SUV-uri Mitsubishi stau frumos parcate la sediul DJADP
În 2015, Consiliul Județean includea în masterplanul de transport o variantă de traseu între Tomești și Păun, prin pădure. Varianta există, este un drum pietruit, utilizat de mulți șoferi disperați de cozile de pe Șoseaua Bucium. În afară de câteva desene pe hârtie, CJ și DJADP nu au mișcat nimic.
În 2020, CJ a aruncat iar în discuție masterplanul de transport. În acesta se discuta despre o centură ușoară. O parte din aceasta ar fi fost drumuri existente acum – DJ 248 D și C. Varianta ar fi fost Ciurea – Păun – Tomești. După încă 4 ani, varianta e tot un proiect pe hârtie.
„Traseul Ciurea-Tomești este centură ușoară, proiect aflat acum la ADR. Nu derulăm noi proiectul, el este depus la finanțare de CJ. Există linie de finanțare, e depus, suntem printre primele județe care a depus proiect”, a explicat Ciucan stadiul proiectului.

Nicio investiție în ultimii 10 ani la Iași. Coloanele de mașini de la Horpaz sunt kilometrice
Al doilea drum amânat este Capăt CUG – Lunca Cetățuii (DJ 248C) – capăt Centură, drumul județean cu cel mai mare trafic din Iași. Lărgirea acestuia a fost anunțată de către Costel Alexe în urmă cu 3 ani. De atunci, nu s-a schimbat nimic. Nu s-au făcut nici măcar exproprierile. Mii de șoferi stau în fiecare zi, la dus și la întors, la cozi imenze, pe un segment de 3.3 km.
„Suntem în faza de contractare a creditului de execuție. Urmează să facem procedura de achiziție. Sunt câteva exproprieri, dar sunt mici, de ordinul zecilor de metri pătrați”, a spus Ciprian Ciucan.
Suma necesară pentru lărgirea cu încă o bandă pe sens a drumului e de 15 milioane de euro. Directorul DJADP avansează un alt termen: abia 2026. Ar fi măcar 5 ani de când Costel Alexe a anunțat modernizarea drumului. La mașini noi a fost nevoie de 20 de zile.

Mazda electrică, mașină de primărie de țară
Ciortești: Mazda electrică
În ultimii ani este o modă în instituții mai puțin vizibile să-și cumpere mașini de lux. Primăria Ciortești a achiziționat, cu 148.000 de lei fără TVA (176,120 de lei, adică 35,400 de euro) un autoturism electric Mazda MX – 30 e-Skyactiv. În documentația de achiziție e menționată o achiziție cu Rabla Plus, prin fonduri ale AFM. Mașina ar fi pentru „aparatul de specialitate al primarului”.
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
Respingerea sistemului electronic este o întoarcere în preistoria achizițiilor publice Școala contractează zeci de mii de porții de hrană în 2025 și refuză să facă procedura pe SICAP, unde sunt chei de criptare care securizează transparența La fel face și liceul din Târgu Frumos, participantă la ambele licitații fiind firma Take&Eat, furnizorul actual în cadrul contractelor care expiră Ceilalți ofertanți contestă opacitatea ordonatorilor publici, considerând grosolane aceste practici: „Nici măcar nu vor să anunțe când vor deschide plicurile, e un abuz de putere pe bani publici” Organizatorul licitației de la Colegiul Pedagogic spune că procedura în interiorul școlii este mai rapidă, dar deschiderea ofertelor pe SICAP este instantanee, cea mai rapidă metodă posibilă Nici măcar nu voiau să anunțe momentul evaluării „ofertelor în plic”, dar vineri, 9 mai, după mai multe telefoane de la REPORTER DE IAȘI, conducerea liceului a anunțat ofertanții să participe la această procedură
Articole din aceeași categorie
Articole pe subiecte simiare
Alte articole