Firma de casă a PNL a umflat 130.000 de euro proiectând piste de bicicletă de 1,2 m pe trotuare cu lățimea de 30 cm. Desene pe asfalt

Firma de casă a PNL a umflat 130.000 de euro proiectând piste de bicicletă de 1,2 m pe trotuare cu lățimea de 30 cm. Desene pe asfalt

Ultima actualizare: 4 iunie 2024Autor: Vizualizări: 27

Geo Myke a făcut și studiul de fezabilitate la Podu Iloaiei, și proiectul tehnic

După rețeta casei, celelalte firme ofertante au fost descalificate

O bună parte din piste sunt prevăzute pe străzi unde nu există trotuare. Practic proiectul este o ficțiune

Primarul spune că nu e nicio problemă, vor face doar cât vor putea. Dar banii pe proiectare s-au plătit

Sunt 6,2 km de străzi în oraș pe care nu se pot construi piste: trotuarele au lățimea bârnei de la gimnastică și sunt obturate de stâlpi de electricitate

Dar pentru a lua fonduri PNRR, Primăria spune că acestea vor fi pistele de biciclete

trotuar de 30 cm

Pe această stradă figurează piste de biciclete cu lățimea de 1,2 m, pe ambele sensuri. Trotuarele sunt în realitate inexistente

Geo Myke SRL, firma de casă a PNL pentru contractele publice din județ, a cules și proiectul pistelor de biciclete din Podu Iloaiei, oraș cu primar liberal. Primăria încearcă să acceseze o finanțare PNRR de 16 milioane de lei pentru a crea o rețea de piste pentru bicicliști.
Studiul de fezabilitate realizat de Geo Mike respectă doar pe hârtie ghidul PNRR pentru acest tip de infrastructură rutieră. Realitatea din teren este total diferită de cea descrisă în proiect: trotuarele sunt de două ori mai înguste decât lățimea pistei, impuse prin normative, iar pe mulți kilometri trotuarele lipsesc cu desăvârșire, ceea ce ar putea duce la respingerea finanțării.
Dar banii de studii, 130.000 de euro până în acest moment, s-au cheltuit.

trotuar imposibil

Proiectare de 130.000 de euro: piste pe trotuare fictive, blocate de stâlpi de electricitate

Patru firme s-au înscris, trei au fost eliminate

Geo Myke, firma lui Dragoș Ciopate, un apropiat al liderilor PNL Anghel Ficu și Costel Alexe, a făcut atât studiul de fezabilitate cât și proiectul tehnic la pistele de biciclete.
A fost licitat un prim lot iar firma lui Ciopate a obținut 400.000 de lei pentru proiectare și asistență tehnică. Valoarea totală a proiectului este de 4,7 milioane de lei și pistele ar urma să fie amenajate pe laturile Drumului European, între Podu Iloaiei și Budăi. Distanța ar fi de 4,5 km.
Ca și în cazul altor licitații adjudecate de societatea lui Ciopate, și la aceasta s-au înscris inițial patru firme. Trei ofertanți au fost eliminați, consorțiul în care Geo Myke are partea de proiectare ajungând să fie unic ofertant.
„Nu au mai depus ofertele financiare”, a explicat primarul din Podu Iloaiei, Ioan Alexa.
REPORTER DE IAȘI a relatat cum, în cazul altor licitații, ceilalți participanți la licitații erau eliminați chiar de către autoritatea contractantă. Instituțiile făceau tot posibilul pentru ca Geo Myke să rămână unic ofertant.

trotuare foarte inguste

6,2 km de trotuare din Podu Iloaiei sunt prevăzute cu piste de biciclete. Misiune imposibilă

A doua licitație a fost anulată din motive concurențiale

REPORTERIS îți recomandă și ...
Consilierul Răzvan Timofciuc propune un proiect pentru înverzirea parcărilor aflate la nivelul solului

Ulterior, a fost scos la licitație și al al doilea lot, pentru proiectare depunând ofertă aceeași Geo Mike. Valoarea proiectului este de peste 11 milioane de lei, iar Ciopate urma să ia aproape un milion de lei pentru proiectare.
Licitația a fost însă anulată de către Primărie. Oficial, pentru că nu ar fi depus documentație asocierea din care făcea parte Geo Myke. Dar aceasta figura în anunțul din SICAP ca înscrisă la licitație, deci trecuse de toate filtrele.

„Nici ei nu au depus ofertă financiră, am fost nevoiți să anulăm această procedură și o reluăm”, a spus primarul Ioan Alexa. Neoficial, surse din Primăria Podu Iloaiei au precizat că anularea a fost decisă după ce alte firme au cerut informații și clarificări despre procedură. Existând riscul izbucnirii unui scandal, a fost anulată licitația.

Stradă pe care figurează construirea unei piste de bicicletă

Piste de biciclete pe străzi fără trotuare

Conform studiului de fezabilitate realizat de Geo Myke pentru investițiile în pistele de biciclete, în multe zone din oraș este imposibilă construirea lor deși sunt prevăzute în proiect. Există un ghid pentru proiectarea traseelor de bicicletă prin fonduri europene PNRR. Toți proiectanții sunt obligați să respecte acei parametri. La Podu Iloaiei, ce a scris firma lui Ciopate nu are legătură cu realitatea din teren.
Firma menționează lățimea necesară – 1,2 m pentru fiecare sens de mers. Pistele ar urma să fie realizate lângă carosabil, separat de acesta, ca un trotuar. Dar, amplasând pistele, care oricum nu au loc, este imposibilă realizarea unui trotuar. Iar absența trotuarului este un motiv de respingere a proiectului.
Există un normativ. Dacă nu ai trotuar, degeaba faci pistă. Nu va primi aprobarea de la IPJ – Poliția Rutieră. Prima dată ei întreabă: unde e trotuarul? Nu există, proiectul pistei nu primește aprobarea lor. Cei de la Rutieră nu se joacă, ei chiar verifică toate aceste lucruri, măsoară lățimi, distanțe, sunt foarte riguroși tehnic. Deci banii pe proiectare rămân dați, dar pista nu va fi făcută”, a precizat un proiectant din Iași, care a dorit să-și păstreze confidențialitatea.
Studiul de fezabilitate a fost plătit de Primăria Podu Iloaiei cu 230.000 de lei. Contractul a fost dat Geo Myke prin încredințare directă, pe 3 mai 2023. La ora 15.51 a apărut anunțul în SICAP, la 16.35 era adjudecat de Dragoș Ciopate.
Este o anomalie a sistemului românesc. O firmă poate lua și studiul de fezabilitate. Prin acest studiu face calcule de cost, inclusiv pe proiectare. Crește prețul proiectării pentru că știe că va ajunge să ia și acest contract”, a precizat o sursă din sistem.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Prădătorul sexual Onofraș, judecat pentru violarea unor minore, a fost scutit de Paște pentru un proiect „dedicat bisericii”. Garantat BOR

Primarul Ioan Alexa e foarte mândru de accesarea proiectelor europene, transpunerea în realitate fiind mai puțin importantă

Primarul: „Le-am desenat și nu le vom face”

„Avem un acord de principiu al Poliției Rutiere pentru traseele pistei. Sunt avizate. Pentru cele de pe Europeană, acordul va fi obținut de la IGPR”, a precizat primarul Ioan Alexa.
Acordul la care se referă primarul din Podu Iloaiei nu este cel final, pe proiect. A fost solicitat de către Geo Myke în stadiul de studiu de fezabilitate. Dar Poliția nu avizează studiile de fezabilitate, ci proiectele tehnice. Stadiu la care nu s-a ajuns.
Surse din Primăria Podu Iloaiei au precizat că Poliția Rutieră a menționat în răspuns că nu este necesar avizul instituției la studiul de fezabilitate. După care IPJ a înșiruit toate cerințele pe care trebuie să le îndeplinească o pistă ca să fie avizată.

Despre faptul că pistele de bicicletă nu au loc pentru a fi constuite respectând dimensiunile din ghidul de proiectare, Ioan Alexa spune că nu e o problemă.
Sunt zone în care nu pot fi făcute. În acele cazuri unde nu există posibilitatea realizării lor, se merge până la ultima intersecție și acolo traseul se oprește. Oricum, 90% din traseu este pe Europeană, prea puțini kilometri sunt prin cartiere, a mai spus Ioan Alexa.
Inexact, dacă nu chiar o dezinformare: prin zona caselor din Podu Iloaiei trece cea mai mare parte a pistei: 6,2 km.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Munca de mântuială a procurorilor o scapă pe Lăcrămioara Ursu, consiliera județeană cu diplome falsificate. Studiu de caz pe Justiție

ciopate 2

Dragoș Ciopate (dreapta) a apărut brusc în consultanța accesării de fonduri publice după 2020, fiind un apropiat al administrației PNL Iași

Geo Myke a apărut brusc în guvernarea liberală

În anul 2023, Geo Myke SRL a obținut 50 de contractre prin încredințare directă. Printre cei care i-au dat contracte lui Dragoș Ciopate se numără în mare majoritate primari liberali. A făcut proiecte tehnice sau studii pentru Valea Lupului, Podu Iloaiei, Holboca, Dobrovăț, Ipatele. Sumele la fiecare contract sunt de la 15.000 de lei (un număr restrâns și doar pentru actualizări de acte, adică o banalitate) până la 265.000 de lei.
Tot anul trecut, Geo Myke a fost participant, alături de constructori, la 38 de licitații pentru diferite lucrări. REPORTER DE IAȘI l-a sunat pe Dragoș Ciopate, dar acesta nu a răspuns. El este un apropiat al liberalului Anghel Ficu și al lui Costel Alexe, președintele CJ.
Firma sa, Geo Myke, a avut 204 achiziții directe luate între 1 ianuarie 2019 și 31 decembrie 2023. În aceeași perioadă au fost 58 de licitații. De la începutul anului, firma lui Ciopate a obținut 5 contracte cu încredințare directă și 4 prin licitații alături de constructori.

[article id=”125256″ /]

Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
ReporterIS pe Google News
Lasă un comentariu

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Editorial

Articole din aceeași categorie

Articole pe subiecte simiare

REPORTERIS îți recomandă și ...
Partidul Național Liberal, partidul Unirii care a făcut România Mare și modernă: 143 de ani de la înființare

Alte articole