
Situație periculoasă: Pasajul Socola se ondulează de la trepidații. Chirica anunță reabilitarea din 2019 și nu se va apuca nici măcar în 2025
- Când e plin de mașini, podul prezintă unde din ce în ce mai periculoase
- Mihai Chirica l-a expertizat în 2019 și a stabilit că grinzile trebuie înlocuite urgent
- Proiectarea a fost atribuită în 2020
- Execuția abia în 2023
- În aprilie 2024, Conest anunța în Revista Constructorilor că încep imediat și că lucrările vor dura 18 luni. Deci în 2025 trebuia finalizat
- La începutul lui 2024, a prevăzut în bugetul anual 1 milion de euro pentru drumul alternativă, ca și cum l-ar termina în acel exercițiu bugetar, dar în 2025 nici măcar licitația nu este adjudecată
- La Pasaj nu se va putea interveni mai devreme de 2026, după ce se va termina de amenajat ruta ocolitoare. Adică vor trece 7 ani din momentul în care s-a stabilit că situația e urgentă
- Toate lucrările anunțate de Chirica durează cam 10-15 ani
4 milioane de lei în februarie 2024 (sursa Apix), 7 milioane de lei în iunie 2024 (declarația primarului Mihai Chirica), 11 milioane de lei în decembrie 2024 (hotărâre de Consiliu Local). Așa a crescut valoarea unui drum alternativ, de nici 2 kilometri, paralel cu pasajul Socola.

Grinzile stau pe jos, așteptând de un an. Sus, podul abia se mai ține, situația fiind urgentă
Ruta temporară este necesară pentru ca firma care a câștigat licitația Primăriei să demareze lucrările de reabilitare și extindere a podului care leagă Buciumul de oraș. Contractul de lucrări pentru pasajul Socola a fost semnat cu Conest în august 2023, suntem în ianuarie 2025 și abia a fost făcută organizarea de șantier. Drumul de lângă pod n-are încă nici măcar constructor desemnat.
Întârzierea înseamnă degradarea pasajului Socola, aceasta fiind vizibilă cu ochiul liber, dar se și simte prin trepidații când este traversat de mașini de mare tonaj.

Acest drum de pământ trebuie asfaltat. Licitația de execuție nici măcar nu este adjudecată, deși Mihai Chirica o putea face încă din 2020, când a stabilit că Pasajul Socola trebuie reabilitat
Întârzieri fără număr
Context: în vara anului 2023, Primăria a semnat cu Conest un contract de lucrări în valoare de 35 milioane de lei pentru reabilitarea și extinderea, de la 4 la 5 benzi, a pasajului Socola. Firma a făcut organizarea de șantier, și-a depozitat sub pod mai multe materiale de construcție, însă nu a început efectiv lucrările. Și asta deoarece Primăria nu a realizat încă o rută alternativă pentru traficul auto. Pe durata amenajărilor de la pod, se va circula doar pe câte o jumătate.

Captură, Ziarul de Iași, iulie 2020. Se anunță proiectarea pentru Pasajul Socola. Suntem în 2025, nu s-a lucrat niciun centimetru din pasaj
Vor exista, însă, restricții de tonaj și perioade în care lucrările vor impune închiderea totală a pasajului așa încât mașinile vor fi deviate tocmai pe această rută alternativă, pe strada Trei Fântâni, apoi peste calea ferată, pe strada Mihail Sturza, cu descărcare în strada Bucium. Pentru operaționalizarea acestei rute temporare este necesară și înființarea unei treceri provizorii peste calea ferată, în apropiere fiind Gara Socola.
„Nu va începe nicio lucrare pe suprastructura pasajului Socola până când calea de circulație prognozată și pe care am prezentat-o prin traversarea la nivelul căii ferate nu va fi finalizată. Din motive legate de siguranța lucrărilor”, a declarat Mihai Chirica într-o conferință de presă din noiembrie 2023. Și de-atunci până acum nu s-a mai întâmplat absolut nimic cu ruta alternativă, doar i-a crescut valoarea.

Ruta alternativă a fost bugetată cu 1 milion de euro în bugetul local pe 2024, dar nici măcar licitația n-a fost organizată. Primarul amână proiecte deși are finanțările asigurate de 3 ani. El trece în buget o sumă deși știe că n-o va cheltui: viață fără griji
Costul s-a triplat într-un singur an
Drumul temporar va fi realizat prin extinderea și modernizarea unor porțiuni existente. Lungimea totală va fi de 1,7 kilometri. Însă, în mai puțin de un an, valoarea acestei investiții aproape s-a triplat scriptic:
* februarie 2024: site-ul www.apix.ro a relatat că amenajarea a apărut în proiectul de buget al Iașului pe anul 2024 cu o sumă de 4 milioane de lei
* într-o știre Tele M din iunie 2024, primarul a vorbit despre valoarea acestui drum. „Ne va costa aproximativ 7 milioane de lei acea investiție inclusiv cu zonă de barieră automatizată”, a spus Mihai Chirica astă vară

Pasaj din caietul de sarcini întocmit de Primărie pentru proiectarea lucrărilor: se vorbește de elemente puternic degradate. Expertiza tehnică avusese deja loc cu un an înainte, în 2019
* pe 19 decembrie, Consiliul Local a aprobat o hotărâre privind Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (DALI), devizul general precum și „valoarea totală a investiției «Amenajarea circulației prin înființare trecere la nivel provizorie cu C.F. Iași – Ungheni pe durata execuției lucrărilor la pasaj Socola», conform devizului general, în valoare de 11.344.607,41 lei cu TVA”.
În concluzie, valoarea s-a triplat într-un an, dar obiectivul nu are nici măcar un constructor desemnat. Anul trecut, reprezentanții Primăriei au invocat că întârzierile ar fi fost provocate și de obținerea unor avize de la CFR și Poliția Rutieră. Termenul de execuție, din momentul deschiderii șantierului, ar fi de 4 luni.

Expertiza tehnică a stabilit încă din 2019 că Pasajul trebuie consolidat. Suntem în 2025 și încă nu s-au apucat deși au și bani prevăzuți
Scenariul optimist: podul, gata peste doi ani
Din cauză că această rută ocolitoare nu a fost realizată, nu pot începe nici lucrările la pasajul Socola. În august 2023, Primăria a semnat cu Conest contractul de 35 milioane de lei pentru reabilitarea și extinderea la 5 benzi a podului care leagă Buciumul de oraș. Constructorul a făcut organizarea de șantier și a adus primele materiale de construcții pe care le-a depozitat sub pod.

Captură din BZI, septembrie 2020. Se anunță adjudecarea proiectării. Toată lumea credea că proiectul începe. Au trecut 4 ani și 5 luni. Nicio mișcare
„Toate lucrările de modernizare se vor executa sub trafic, cu devierea temporară a circulației rutiere și pietonale pe câte jumătate din lățimea căii de pasaj”, se preciza în documentația tehnică.
Investiția la pod ar urma să dureze 18 luni de la momentul debutului. Șoseaua Bucium și pasajul Socola reprezintă principala cale de acces în oraș a locuitorilor din Bucium și Bârnova, dar e și o poartă important de acces dinspre județul Vaslui.

Pasajul Socola e într-o stare avansată de degradare, iar cei care îl traversează spun că trepidează din ce în ce mai tare când trece un TIR sau un autobuz plin cu călători
Trepidații mari la trafic greu
Modernizarea pasajului va însemna executarea de lucrări pentru consolidarea fundațiilor și a infrastructurii, dar și realizarea unei noi suprastructuri. Lung de aproape jumătate de kilometru, pasajul a fost construit în 1960 și reabilitat în 1987. Părțile laterale ale suprastructurii prezintă urme evidente de degradare, iar la trecerea mașinilor de mare tonaj se produc trepidații.
„Dacă nu se intervine cu consolidarea, se poate agrava, devine mai flexibil, vibrează din ce în ce mai mult. Doar o expertiză poate spune cât este de afectat acum. Aceste trepidații, până la o anumită valoare, nu sunt periculoase. Însă, doar prin măsurători se poate stabili stadiul actual”, a spus un expert, sub rezerva anonimatului.

Muraru, Alexe și Chirica, trei băieți de la PNL care nu fac investiții pentru Iași și nici nu-și vorbesc. Un singur proiect în 10 ani: T4 la Aeroport
Primarul, doct în noiembrie 2023
În noiembrie 2023, vorbind despre acest proiect, primarul Mihai Chirica a anunțat că, după intervenție, pasajul Socola va fi lățit. „Va avea 5 benzi, deci, partea de tablier se lărgește și mai permite încă o bandă de circulație. Ceea ce ne va permite foarte simplu să mergem în circulație reversibilă, 3 cu 2, dimineața cu seara. Până când apare obișnuința utilizării benzilor reversibile și la noi în Iași și la noi în România o să stăm cu supraveghere permanentă”, a spus primarul în noiembrie 2023.

Captură din Revista Constructorilor, aprilie 2024. Conest anunță începerea lucrărilor la pasaj. Așa spera conducerea firmei. Licitația era deja adjudecată de un an. Primăria n-a amenajat drumul-ocolitor. Suntem în 2025. Nu se va lucra nici anul acesta. Conform calendarului, proiectul trebuia încheiat în octombrie anul acesta. Cel mai optimist, va dura până în 2027
De-atunci, totul a rămas doar la nivel de vorbe și de planuri. Acum, principalele blocaje în traficul din zonă se produc fix la acest pasaj și la intersecția cu bulevardul Poitiers. Dimineața, cozile se întind pe kilometri pe fluxul dinspre Bucium, iar seara, sensul se inversează, șirurile de mașini fiind dinspre Cotnari și dinspre Baza 3.

Coloana de mașini de la Bucium. Când pasajul e plin de mașini, trepidațiile devin foarte puternice
Se avansează greu și pe Bucium
În prelungirea pasajului, modernizarea șoselei Bucium, o licitație adjudecată de Conest în 2022 cu o valoare de peste 22 milioane de lei, este și aceasta o operațiune întârziată. Asfaltarea a fost realizată, însă mai sunt lucrări la trotuare și spațiul verde. O investiție care anul trecut a stârnit revoltă a fost modernizarea podului de peste Vămășoaia, lucrare întârziată și care a îngreunat traficul pe șoseaua Bucium.

Grinzile pentru pasaj stau sub cerul liber. Din 2023 este o licitație adjudecată și totuși lucrările nu vor începe mai devreme de 2026, pentru că șefii Primăriei n-au făcut licitația pentru drumul de ocolire
Amânări și la Pasajul Alexandru
Depășiri uriașe sunt și la reabilitarea pasajului Alexandru cel Bun. Primăria a semnat contractul cu câștigătorul licitației, Geiger Transilvania, abia anul trecut în octombrie, la 18 luni de la adjudecare. Din lipsa fondurilor, reprezentanții Primăriei au tot amânat parafarea actelor.
Licitația a fost pregătită în 2022 și adjudecată la începutul anului 2023. O asociere condusă de Geiger Transilvania a câștigat procedura, anunțul de atribuire a fost publicat în luna mai și nu au existat contestații. Prețul final: 69,85 milioane de lei. Nu se cunoaște când ar putea începe efectiv lucrările.

Pasajul subteran de la Timișoara este un proiect mult mai scump decât cel de la Iași. Tramvaiele și mașinile vor trece pe sub calea ferată
Operațiune inovatoare, la Timișoara
Spre comparație, în acest moment, la Timișoara se lucrează la pasajul Solventul. O structură subterană, un tunel inovator băgat sub cele 10 linii de cale ferată. O tehnologie unică în România. Practic, acesta este împins sub șine, fără a fi întrerupt traficul feroviar. Operațiunea de împingere a chesonului, o structură masivă de aproximativ 70 de metri lungime și 28 de metri lățime, a debutat în decembrie 2024 și continuă anul acesta. „Construcția sa a necesitat aproape șase luni, folosindu-se 3.500 de metri cubi de beton și aproximativ 420 de tone de fier. Procesul de avansare a tunelului pe sub liniile de cale ferată, pe o distanță de aproximativ 70 de metri, este estimat să dureze între trei și patru luni”, a notat www.transilvaniabusiness.ro.
„Este o tehnologie nouă, un proiect foarte, foarte scump, 132 milioane de lei cheltuim pentru acest proiect, doar cam o treime finanțat din fonduri guvernamentale restul din bugetul local. Și acest pasaj va fi extrem de important, va avea linie de tramvai, piste de biciclete, de toate”, a declarat Dominic Fritz, primarul Timișoarei, într-o intervenție pe Facebook.
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
Pe rețelele de socializare a fost distribuită informația că la centrele de cartier din Iași sunt distribuite gratuit calendare cu Mihai Chirica.
Articole pe subiecte simiare
Alte articole