palas febr
Surse: tramvaiul GT4 care a produs accidentul de la Filarmonică <span class="rosu">a rămas fără tensiune de 24V</span> și n-a putut frâna. Se așteaptă întâi să moară cineva, apoi retragem tramvaiele-pericol public

Surse: tramvaiul GT4 care a produs accidentul de la Filarmonică a rămas fără tensiune de 24V și n-a putut frâna. Se așteaptă întâi să moară cineva, apoi retragem tramvaiele-pericol public

Ultima actualizare: 20 ianuarie 2025Autor: Vizualizări: 2070
  • Autoritatea Feroviară ar trebui să retragă tramvaiele vechi din Iași, catastrofe pe roți
  • Vatmanul ar fi declarat imediat după accident că a rămas fără curent și n-a mai putut frâna
  • A acționat sistemul de urgență dar vagonul a patinat până în tramvaiul care era oprit în stație în fața sa
  • Starea tehnică a tramvaielor din Iași este dezastruoasă: vineri, 17 ianuarie, REPORTER DE IAȘI tocmai prezentase o analiză a pericolului reprezentat de flota cu durată de viață de peste 60 de ani. Avertizarea a fost premonitorie
  • CTP anunță o anchetă internă dar și alte accidente provocate de defecțiuni tehnice au fost până acum mușamalizate
  • Autoritatea Feroviară Română este singura care poate realiza o anchetă obiectivă
  • Urgența la CTP este maximă: REPORTER a prezentat în ultimii doi ani mărturii conform cărora tramvaie cu defecțiuni sunt lăsate în mod conștient să circule prin Iași pentru că nu mai au cu ce să asigure transport public
  • O plângere a fost depusă și la Parchetul de pe lângă Judecătorie dar dosarul a fost clasat

Două tramvaie CTP Iași s-au ciocnit dimineață în stația de la Filarmonică. Nu au existat victime. Un tramvai nou Bozankaya are avarii serioase. Al doilea tramvai implicat, cel care a produs coliziunea, este un GT4 vechi de 60 de ani care, spun sursele CTP, ar fi avut defecțiuni serioase.

accident tramvaie

GT4 a intrat într-un Bozankaya nou, oprit în stația de la Filarmonică

Improvizație cu baterii de mașină legate în serie

Vatmanul D.C., spun sursele, ar fi rămas fără curent de 24V pentru tot ce înseamnă comenzil vagonului. În cazul unui tramvai, motoarele sunt alimentate cu energie electrică la 600V. Pentru restul sistemelor – tot ce înseamnă control, tablou de bord, lumini – este necesar curent de 24V. Acesta este obținut tot din rețea, dar este transformat până la tensiunea necesară. În cazul unei defecțiuni interne sau dacă vagonul rămâne fără energie de la rețea, intră în funcțiune soluție de rezervă: baterii.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Pădurea lui Chirica de la Vatra Dornei: luată, ca tot ce are, de la un beneficiar de lux al Primăriei

„La CTP nu sunt utilizate, la tramvaiele vechi, baterii dedicate de 24V. Sunt două baterii de mașină legate în serie. În cazul multor tramvaie, acestea sunt foarte vechi. Vatmanul a spus imediat după accident că a rămas fără 24V”, a spus sursa.

Cum s-a produs accidentul

Tot aceasta explică ce se petrece cu tramvaiul dacă nu mai are energie la această tensiune. „În primul rând, rămâi fără controller de mers înainte sau înapoi. Ai rămas fără acesta, înseamnă că rămâi fără ceea ce la mașini ar fi echivalentă frâna de motor. Este foarte eficientă în cazul tramvaielor. Rămâi fără sonerie, nu poți declanșa sunetul de alarmă să te audă oamenii că ai o problemă și vii spre ei”.

Există sisteme de frânare de urgență. Care este eficiența lor în cazul GT4? Tinde spre zero: „Acționezi sistemul de frânare de urgență cu patină. Este vechi, pe unele tramvaie nefuncțional. După 5-6 secunde îți dă siguranțele afară. Acestea ar fi frâne foarte eficiente, dar în cazul multor GT4 nu. Ai altă soluție: sistemul de frânare cu aer. Dar acesta îți blochează roțile și, în cazul unei șine murdare, cum este la Iași, te face sanie. Exact asta s-a întâmplat. GT4 a fost frânat, dar s-a dus sanie în tramvaiul turcesc. Din Piața Unirii spre Filarmonică este și o mică pantă, 20 de tone de fier s-au dus sanie spre tramvaiul oprit”.

Culmea: tramvaiul avea și sistem nou, anti-coliziune, total inutil

Tramvaiul care a produs accidentul avea montat un sistem Bosch de avertizare de pericol. Sistemul este de fapt unul de senzori care să-l avetizeze pe vatman că are obstacol în față.
„E ca și cum ai încă doi ochi. Nu te ajută la nimic, că doar nu frânează. Un astfel de sistem costă 24.000 de euro pe fiecare tramvai. Cu 24.000 de euro puteau fi recondiționate tramvaiele, au aruncat banii pe un sistem ca senzorii de parcare, care nu te ajută. Adevărul este că, dacă Autoritatea Feroviară Română ar face un control pe bune la tramvaiele vechi din Iași, toate ar fi retrase din circulație pe loc”, a mai spus sursa.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Horror în tot Iașul: 22 de ieșeni, revoltați de alt turn ridicat pe „nisipuri mișcătoare”

Plângere la Parchet despre starea tehnică a tramvaielor

În 2023, Emilian Râpanu, vatman, a făcut o plângere la Parchet în care a spus că CTP scoate la stradă tramvaie vechi, cu defecțiuni. Prin folosirea vagoanelor fabricate în anii ’60-’70 ai secolului trecut, multe cu probleme tehnice, s-ar pune în pericol siguranța circulației, a călătorilor și a celorlalți din trafic. Râpanu l-a indicat drept direct responsabil pe Cristinel Talef, directorul de exploatare al companiei. Între cei doi există un conflict mai vechi.

Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
ReporterIS pe Google News

One Comment

  1. d3001fc0c5be03ef0182df7be4b41443?s=54&d=mm&r=g
    Pirania 19 ianuarie 2025 at 20:19 - Reply

    Vatmanul are multa experiență ,sistemele anticoliziune sunt total inutile,ba dimpotrivă dacă îți bagă pe gât un accident și se distruge cutia milei montată în fața vagonului vatmanul trebuie să plătească mult și bine,ei nu se gândesc că conduci un coteț cu diferite improvizații ,piese recondiționate prost că noi nu se găsesc,poate ceda oricând și să-l transforme într-un pericol imens,nu se gândesc că avem rate la case ,abia ajung bani de pe o luna pe alta și să-ți plătim o panarama de sistem care nu te ajuta la nimic,nu frânează singur,nu citește pericol din unghi mort etc.Nu au montat o cameră sa dovedească daca vatmanul are vreo vina in producerea unui accident dar nici pe ei nu-i lăsa cu camera,Ctp este o casa frumoasă arenjata pe dinafară,prezenta luxoasa dar în interior de mănâncă gândacii și pute a mizerie.

Lasă un comentariu

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

  • Judecătoria Oradea a stabilit că răspunderea penală a cehului Frantisek Priplata, condamnat definitiv la 8 ani de închisoare în dosarul asasinării lui Virgil Săhleanu, liderul de sindicat de la Tepro, s-a prescris Prin urmare, prin decizie definitivă, completul de judecată a anulat mandatul european de arestare emis pe numele lui Priplata În anul 2000, Săhleanu a fost ucis cu lovituri de cuțit în scara blocului la ordinul lui Priplata, nemulțumit că sindicalistul se opunea cumpărării fabricii de către un investitor ceh devoalat ca țepar Priplata a scăpat profitând de un stat incompetent, corupt și slab: a fost eliberat, iar apoi a fugit peste graniță cu un pașaport fals Autoritățile noastre nu s-au impus în fața cehilor care au refuzat extrădarea

    Autor: |Ultima actualizare: 10 februarie 2025|Timp citire: 8,2 min|Vizualizări: 806|
Arcadia

Editorial

Cele mai noi Birouri Clasa A din Iași | DOTĂRI PREMIUM - NOCIS

Articole din aceeași categorie

Antibiotice iasi

Articole pe subiecte simiare

Palas Iasi

Alte articole