Trenul Metropolitan întârzie 10 ani: 2020-2024 n-au făcut nimic. Bihorul și Clujul iar sunt mai avansați, iar ne iau banii din față
Pentru finanțarea conceptului de tren metropolitan în România, Iașul se află în competiție directă cu Bihor, Cluj, Timiș, Brașov, Neamț, Reșița și Constanța
Suma disponibilă este de 1 miliard de euro, iar proiectele vor primi bani pe principiul „primul venit, primul servit”. Nicio noutate: Oradea și Clujul sunt mult în față
Cursa este contracronometru, cei care depun primii dosarele vor lua banii, ceilalți vor aștepta alte oportunități de finanțare. „Anul acesta, lansăm licitația pentru studiul de fezabilitate”, a declarat Eduard Boz, directorul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași
„În ultimul an, pare că Iașul a început să se miște mai bine”, a spus Adrian Covăsnianu, expert în mobilitate
Proiectul Iașului este estimat la 270 milioane de euro și, în cel mai fericit scenariu, ar putea fi integral gata în 2030. Dacă va prinde finanțarea
Cerere foarte mare
Toamna trecută, Ministerul Transporturilor a publicat varianta finală a Ghidului solicitantului pentru axa ce prevede finanțarea trenurilor metropolitane în nodurile urbane. Alocarea europeană a fost fixată la 350 milioane de euro, iar valoarea maximă a unui proiect era de 115 milioane de euro, astfel încât puteau fi finanțate doar trei investiții în toată țara. „Vorbim de un nou tip de proiecte. Nu s-au mai făcut în România. Mulți interesați, astfel că s-a permis supracontractarea”, a spus Eduard Boz, directorul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI).
Eduard Boz
Adică, banii europeni sunt 350 milioane de euro, dar Guvernul a decis ca limita maximă a proiectelor contractate să urce la peste 1 miliard de euro, de trei ori bugetul inițial, asumându-și să aducă bani de pe alte axe unde nu se vor cheltui sumele alocate. Astfel, valoarea maximă a unui proiect a urcat la 230 milioane de euro. „La noi, valoarea estimată este de 270 milioane de euro, diferența de 40 milioane de euro urmând să o acoperim local”, a adăugat Boz.
Stadiul pe orașe mari
În rezumat: buget total de 1 miliard euro, valoare maximă a proiectului 230 milioane euro înseamnă finanțarea a patru proiecte. Iașul este în competiție directă cu alte „noduri” urbane din țară, exceptând Bucureștiul care are propria sumă pusă deoparte (213 milioane de euro). „Din ce știu, Clujul lucrează pe o combinație tren metropolitan – metrou, Brașovul se află la faza de Studiu de Fezabilitate pentru extinderea liniei către Aeroport, Timișoara a accelerat”, a spus Adrian Covăsnianu, expert în mobilitate, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Adrian Covăsnianu
Se adaugă Bihorul, cu o combinație, proiect unic, de realizare a unei rețele de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană. „Încă suntem în cărți, dar va fi concurență acerbă”, a completat Covăsnianu.
Iașul, printre cei șapte competitori
Un ordin al ministrului Transporturilor, publicat în iunie 2024, a actualizat lista proiectelor analizate, aprobate și propuse spre implementare în parteneriat cu Căile Ferate Române (CFR):
1. Tren urban și metropolitan București – Ilfov;
2. Dezvoltarea rețelei de tram-train metropolitan Oradea;
3. Reînnoirea căii de rulare pe tronsonul liniei CF Reșița Nord – Reșița Sud;
4. Reabilitarea infrastructurii feroviare Reșița Nord – Timișoara Nord, cu extensie Voiteni – Stamora – Moravița;
5. Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav;
6. Regenerea urbană a zonei Gara Veche – amenajare parc liniar între strada Plăieșului și strada Izvoare Piatra Neamț;
7. Tren în Zona Metropolitană Iași.
Nu ajunge 1 miliard de euro
Parțial sau integral, aceste proiecte ar putea prinde finanțare prin această prioritate 6 a Programului Transport 2021 – 2027. „Sută la sută se încadrează proiectul nostru, cel de la Oradea/Bihor și cel din Neamț unde am înțeles că ar fi vorba doar de reabilitarea gării. Celelalte ar putea veni cu proiecte punctuale din cadrul investiției mari”, a spus Eduard Boz. Alături de unitățile administrativ-teritoriale de pe această listă, mai sunt și altele ai căror șefi și-au exprimat interesul în a dezvolta astfel de investiții.
Iașul ar avea un plan de 270 milioane de euro (230 milioane de euro fonduri UE), Oradea peste 200 de milioane euro, estimarea la Cluj este de 280 de milioane de euro, 235 de milioane de euro la Brașov, apoi Timișoara și Constanța încă vreo 500 milioane de euro însumat, existând pretenții de zeci de milioane euro și de la Reșița și Neamț.
Așadar, bugetul de 1 miliard euro (din care doar 350 milioane euro sunt 100% garantați) e depășit, ca valoare însumată a proiectelor, cu cel puțin 50%.
Ce se vrea la noi
Conceptul ieșean de tren metropolitan are în vederea asigurarea mobilității pe rutele: Podu Iloaiei – Lețcani – Iași – Ungheni, cu o bretea nouă Holboca – Aeroport – Aroneanu. Și o altă variantă, din Gara Nicolina către Ciurea (Piciorul Lupului).
Se urmărește folosirea rețelei existente (în mare parte) cu reabilitarea unor porțiuni la Podu Iloaiei, Iași, Ungheni și Ciurea. Apoi, extindere pe ruta Holboca – Aeroport – Aroneanu, aproximativ 10 kilometri. Înființarea de noi stații, modernizarea celor existente, construcția de poduri și pasaje, dar și achiziția a 10 trenuri – aceasta ar fi descrierea, pe scurt, a investiției de la Iași.
Frecvența de trafic a garniturilor ar putea fi între 30 și 60 de minute, în funcție de cerințele din piață. „Avem în vederea și realizarea unor alveole, în anumite stații, pentru a nu bloca traficul național”, a explicat Eduard Boz.
Practic, renunțându-se la construirea de linii noi pe mai multe porțiuni din acest traseu, valoarea estimată a proiectului, de peste 1,4 miliarde euro în 2020, a scăzut acum la 270 milioane de euro.
Primul pas: protocol cu CFR
Ca pași birocratici, acum câteva zile, membrii Adunării Generale a Acționarilor din cadrul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași au votat protocolul pe care instituția îl va semna cu CFR. „Lansăm licitația pentru studiul de fezabilitate. N-o puteam face înaintea lansării ghidului solicitantului”, a spus Eduard Boz.
Studiul de Fezabilitate ar putea fi gata în 2027. „Cred că 2-3 ani pentru realizarea acestui studiu este un termen realist, în condițiile de noutate pe care le aduce acest proiect”, a prognozat expertul Covăsnianu.
Dacă Iașul va obține banii, ulterior se va organiza licitația pentru proiectare și execuție, termenul limită de implementare fiind 2030.
Trenuri ale companiei Trenord fac legătura între suburbii precum Novara, Varese și Lodi cu centrul orașului Milano. Circulă de la ora 6 dimineața până la miezul nopții, la fiecare 30 de minute
Mai devreme, ar trebui să demareze proiectul, tot cu fonduri UE, de reabilitare a linie de tren pe relația Roman – Pașcani – Iași – frontieră. „Am coordonat modernizarea liniei cu proiectul de tren metropolitan. Am prevăzut, inclusiv, înființarea unei noi linii pe o distanță de 9 kilometri, Lețcani – Gara Iași, electrificată, la fel pe ruta Socola – Ungheni, electrificată și dublă. Proiectarea și execuția ar putea fi lansate anul acesta, cu termen de finalizate 48 de luni”, a declarat Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat la Transporturi.
Stadiile celorlalte proiecte din țară, așa cum apar în relatările presei locale și centrale:
* cluj24.ro (iulie 2024) și stiridecluj.ro (aprilie 2024):
Primăria Cluj-Napoca a solicitat recent obținerea avizului de mediu pentru trenul metropolitan. Linia va avea o distanță de 48,8 kilometri, pe ruta Bonțida – Apahida – Cluj-Napoca – Gârbău și 23 de stații de îmbarcare-debarcare. Pe traseul trenului metropolitan vor fi amenajate 8 stații noi, inclusiv una la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj. Flota va cuprinde 9 trenuri electrice, cu o capacitate maximă de 420 locuri, care vor circula din 30 în 30 de minute. Viteza maximă care va putea fi atinsă pe traseu va fi de 150 km/h. Numărul total al călătorilor transportați va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050.
Finanțarea investiției va fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021 – 2027, Prioritatea (P6) – Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane. Costurile sunt estimate la 280 de milioane de euro. Investiția va cuprinde adăugarea de puncte de oprire noi, asigurarea de facilități pentru călători (bănci, zone de așteptare, toalete, puncte de procurare de bilete) și amenajarea acceselor la peroane, inclusiv a trotuarelor, pasajelor și pasarelelor pietonale, lifturilor și escalatoarelor.
Consiliul Județean Cluj va aloca 10 milioane de euro pentru cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”.
* bihoreanul.ro, noiembrie 2023:
Un proiect în premieră pentru România: realizarea unei rețele de tram-tren în Oradea și Zona Metropolitană. Valoarea prognozată depășește 200 milioane de euro. Vor circula vehicule anume proiectate și produse încât să se poată deplasa atât pe calea ferată, cât și pe liniile de tramvai standard.
Concret, proiectul rețelei de tram-tren metropolitan presupune utilizarea atât a liniilor ferate din jurul Oradei, care vor fi reabilitate și electrificate, cât și a celor de tramvai, care vor fi extinse spre exterior, pentru a asigura un transport integrat și complementar celui pe cale rutieră. Pentru acest proiect, Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea au încheiat, cu un an în urmă, un parteneriat cu CFR.
* focuspress.ro, iulie 2024:
Consiliul Județean Constanța a atribuit, de curând, contractul ce vizează elaborarea studiului de oportunitate pentru implementarea unei rețele de transport public feroviar de tip tren metropolitan la nivelul județului. Câștigătoare a fost declarată Rheinbrucke SRL din Timișoara. Valoarea contractului este de 260.000 de lei, fără TVA, iar durata acestuia este de șase luni.
Ar urma să fie create trei linii principale:
Linia de Nord: Constanța – Năvodari/Corbu
Linia de Sud: Constanța – Mangalia/2 Mai
Linia de Vest: Constanța – Medgidia/Cernavodă
Ulterior, se va dezvolta o nouă conexiune cu puncte importante din județ, cum ar fi Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“.
* economedia.ro, februarie 2024:
CFR Infrastructură a primit cinci oferte la contractul de aproximativ 300 de milioane lei pentru construirea liniei de tren la Aeroportul Timișoara. Linia nouă se desprinde din Magistrala M 100 București – Timișoara, are o lungime de 5 kilometri și va fi electrificată. Contractul de peste 300 de milioane de lei include și modernizarea liniei existente Timișoara Est – Radna pe o lungime de 5,2 km.
Guvernul a aprobat investiția la începutul anului 2023. Durata contractului este de 30 de luni din care 8 luni pentru proiect tehnic și 22 de luni pentru execuție.
Timișoara va deveni al doilea municipiu cu linie de tren la Aeroport, în prezent singurul serviciu de tren metropolitan fiind asigurat între București și Aeroportul Otopeni.
* economedia.ro, mai 2023:
Primăria Brașov a lansat o nouă licitație pentru proiectul trenului metropolitan, patru licitații fiind până acum anulate din lipsă de oferte. A cincea procedură este un contract de aproape 3 milioane lei pentru un „plan investițional” cu doar șase trasee (licitațiile anterioare erau pentru 9 linii) și include propuneri pentru „rafinarea ideii investiționale într-un tren metropolitan”.
Despre linia de tren Brașov – Aeroport (Ghimbav) se discută încă de la sfârșitul anului 2021, atunci când lucrările la aeroport erau la doar la 75% execuție și nu exista un termen concret pentru operaționalizarea acestuia (iunie 2023).
Potrivit proiectului, linia de tren va avea o lungime totală de 21,5 kilometri, cuprinde trei podeţe şi un pod, va fi construită în 3 ani, iar valoarea totală este de 739 milioane de lei, din care construcţii şi montaj 538 de milioane lei. Acest proiect are studiul de fezabilitate realizat și se încearcă finanțarea lui prin PNRR (brasov.net).
* clubferoviar.ro, septembrie 2023:
Ministerul Transporturilor a publicat versiunea finală a ghidului solicitantului pentru prioritatea (P6) Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane – trenurile metropolitane, ceea ce semnifică faptul că pot fi depuse astfel de proiecte.
1. (P6) Trenuri metropolitane în nodurile urbane
Alocarea FEDR: 350 de milioane de euro
Bugetul limită de contractare: 1.050.000.000 de euro
2. (P6) Trenul metropolitan în regiunea București-Ilfov
Alocarea FC: 71 de milioane de euro
Bugetul limită de contractare: 213.000.000 de euro
[article id=”131944″ /]Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
CFR Călători a „câștigat” alte 12 rame electrice din cele 37 contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu Alstom, care vor deservi patru rute de serviciu public, respectiv București Nord - Suceava, București Nord - Iași, București Nord - Galați, Iași - Cluj Napoca
Articole din aceeași categorie
Articole pe subiecte simiare
Alte articole