palas febr
Revin anii ’80 la Iași: totul stă să crape, banii ajung doar pentru ei

Revin anii ’80 la Iași: totul stă să crape, banii ajung doar pentru ei

Ultima actualizare: 30 ianuarie 2025Autor: Vizualizări: 283
Miercuri un tramvai vechi s-a defectat la Palatul Culturii, vatmanul l-a resetat și a rămas fără frâne. Călătorii încercau să-l oprească împingându-l din spate.

Acestea sunt imagini de lumea a treia, această descompunere în bucăți a tuturor serviciilor publice amintește de anii ’80, de acel faliment economic care a pulverizat societatea și regimul comunist.

Tramvaiele vechi din Iași au devenit bombe pe roți. Săptămâna trecută, un alt tramvai s-a izbit într-altul din față, fiindcă rămăsese fără comandă. Sicriele ambulante merg în coloană spre Depou cu mențiunea DEFECT scrisă pe tabela din față.

Când vezi un tramvai vechi de 65 de ani, te gândești în timp ce urci: oare ajung în regulă unde am nevoie? Oamenii vor începe să aibă tot mai mult această îndoială. Falimentarea socialistă a transportului public se rezumă la concepția aceasta: asigurăm costurile actuale fără nicio perspectivă de dezvoltare.

Dar costurile sunt mereu cu un pas în urma cererii. Sistemul se prăbușește dacă nu te dezvolți. Chirica se limitează la fondurile europene, e prea puțin în forma actuală: 32 de tramvaie noi în 10 ani și încă 20 în alți 5 ani, înseamnă 52 de bucăți reînnoite în 15 ani. Iar următoarele reînnoiri se vor produce în următoarele cicluri de bugetare europeană, cam la 20 de ani. Să schimbi 100 de tramvaie în 40 de ani în schema aceasta e nesustenabil. Așa nu ajungi nicăieri. Oamenii vor muri într-un tramvai impropriu pentru transport, peticit cu tot felul de improvizații.

Nu poți schimba 20 de tramvaie în 2050, necesitățile atunci vor fi mult mai mari. În 2030, Iașul va avea deja multe alte provocări de mobilitate. Acestea se simt deja de 15 ani. Iașul ar trebui să aibă 50 km de linii noi în suburbii și o capacitate de transport cel puțin dublă. Dar pentru Chirica nu există dezvoltare. Există doar supraviețuire, toate duse până la punctul de a crăpa. Cât timp nu crapă, Chirica nu intervine.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Gavrilă-Chirica, o grilă de interpretare la rece: unii cu profesia, alții cu banii

Între Dancu și Tg. Cucu circulă cam 4 tramvaie pe oră. E prea puțin, oamenii așteaptă 15-20 de minute un mijloc de transport. O capacitate de 600 de locuri pe oră e prea puțin într-un oraș în care Dancu-Vlaicu-Tătărași înseamnă circa 80.000 de locuitori. În fiecare oră, 8.000 de locuitori sunt în mișcare, vin-pleacă la școală, se duc la piață, la serviciu, la consultații etc. În cea mai mare parte folosesc mașinile personale, pentru că nu au un transport public sustenabil.

Saltul dezvoltării este anulat de o clică privilegiată care fură în termeni concreți bugetul public. Felia lor de cașcaval este furată de la gura ieșenilor. Chirica mizează că nu o să crape nimic până mâine. Nu reface Pasajul Alexandru, spunând că nu o să crape. Nu reface Pasajul Socola spunând la fel. Dacă nu se produce o catastrofă înseamnă că trebuie să fim fericiți, suntem niște norocoși și îi suntem recunoscători că nu ne-a strivit sub moloz.

Dar dezvoltarea înseamnă modernizare, nu roata norocului. Înseamnă să cheltui sute de milioane de euro într-un ritm sustenabil. Adică să pornești un mecanism, printr-o investiție mare inițială, care apoi se rostogolește și începe să funcționeze la parametri optimi. Iașul nu are un asemenea transport. Suntem la punctul de-a crăpa. Nu avem 150 de tramvaie moderne la stradă, de capacitate mare, și nu avem acei 50 km în plus spre suburbii, care să însemne o dublare a numărului de călători și o creștere a veniturilor care să asigure provizioane pentru dezvoltare.

La fel e în termoficare. Chirica a cheltuit ca un inconștient 70 milioane de euro într-o iarnă. Cheltuie alte 30 milioane de euro în mod curent pe fiecare sezon rece și pierde 20-25 milioane de euro pe an. Decizia e aberantă, sistemul e muribund, mai sunt 15.000 de consumatori din 130.000 de locuințe, nu se mai poate face nimic pentru a salva acest sistem care de fapt e mort dar încă nu a crăpat oficial. Chirica n-a adus turbine cu gaz pentru cogenerare, a dat un rateu colosal, practic ne-a îngropat. Trebuia să le aducă în 2021 dar n-a aplicat pentru fonduri, iar în 2024 dosarul i-a fost respins.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Primăria Iași a semnat acordul de împrumut cu BERD pentru reînnoirea parcului auto

Situația e că suntem la nivelul anilor ’80. Transportul și termoficarea nu mai rezistă. Modelul economic propus de Chirica este să alimentăm bugetul Iașului cu 350 milioane de euro/an, iar toți banii să îi consume cu salariile unor privilegiați, cu mărunțișuri risipitoare și cu subvenții care maschează un faliment neoficial. Deci Chirica ne cere banii cu care el și o clică trăiesc binemersi și nu dezvoltă nimic. Toți banii noștri nu ajung decât pentru suflețelul lor și nimic pentru dezvoltare.

Așa se explică de ce Salubris și Apavital se dezvoltă: pentru că au relație directă cu clientul final, cetățeanul care plătește, fără să mai treacă banii pe la Chirica, moftangiul care îi ține pentru suflețelul lui.

REPORTERIS îți recomandă și ...
Primăria Iași a semnat acordul de împrumut cu BERD pentru reînnoirea parcului auto

Diferențele se vor vedea în marele sistem economic european. Orașele românești eficiente energetic vor fi mai bogate, vor atrage investitori, vor avea dezvoltare economică, magnetism demografic, vor fi punctate mai bine în clasamentele marilor firme care conduc lumea. Orașele cu costuri mari de subvenționare a unor sisteme depășite, cu servicii publice în disoluție, vor fi depunctate și ocolite. Orașele cu mobilitate bună, cu transport suprateran și subteran, cu inele de centură și benzi unice, se vor dezvolta. Cele rămase la nivelul anilor ’80 se vor desumfla încet-încet. În 30 de ani se va căsca o prăpastie. Decalajul a început.

Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
ReporterIS pe Google News
Lasă un comentariu

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Arcadia

Editorial

Cele mai noi Birouri Clasa A din Iași | DOTĂRI PREMIUM - NOCIS

Articole din aceeași categorie

Antibiotice iasi

Articole pe subiecte simiare

REPORTERIS îți recomandă și ...
Un miliard de euro s-a topit la Iași în 4 ani fără să ne alegem cu nimic
Palas Iasi

Alte articole