Aventura noului stadion: 110 milioane de euro într-un oraș fără Șosea de Centură, fără pasaje, fără linii de tramvai în suburbii, fără CET modernizat
Iașului i s-a respins avizul pentru un nou împrumut din cauza celor 100 milioane de lei luați printr-un credit pentru un nou stadion pe Șes Bahlui, care să imite coroana Regelui Ferdinand
Primarul Mihai Chirica sacrifică infrastructura rutieră din cauza căreia 100.000 de ieșeni stau blocați în trafic 5 ore/zi
Există varianta unui stadion mai ieftin pe actualul amplasament din Copou, dar primarul refuză să o ia în calcul
Iașul și-a programat să cheltuie 200 milioane de euro cu un stadion și o sală polivalentă, dar n-are pasaje în suburbii, nu are turbine în cogenerare la termoficare, nu are școli în cartiere, nu are flotă suficientă de transport public
Mihai Chirica a împrumutat 20 milioane de euro pentru un stadion a cărui construcție ar putea începe peste 4 ani, dar pierdem an de an 20 milioane de euro cu termoficarea
Pentru un nou stadion la Iași sunt două variante: arenă nouă pe Șes Bahlui, proiect al primarului Mihai Chirica, sau modernizarea tribunelor pe actualul amplasament, cu extinderea capacității.
În prima variantă, nota de plată este de peste 110 milioane de euro, costul/loc e imens, stadionul este realizat în cel puțin 6-7 ani, banii împrumutați pentru o mică parte bugetul total stau blocați.
Viitoarele finanțări nu sunt certe, Iașul e puțin influent la împărțirea fondurilor la București, fiind singurul oraș mare fără un contract de stadion cu CNI. Timișoara și Constanța sunt ultimele care primesc bani pentru arene noi.
În aceste condiții, apare și o problemă de oportunitate: Iașul dă o sumă uriașă pe două arene sportive, stadion și sală polivalentă, iar 100.000 de ieșeni sunt condamnați zilnic traversând orașul din suburbii pe o infrastructură veche de 70 de ani. Stadion sau pasaje esențiale în nodurile rutiere și o șosea de centură?
În paralel, a doua variantă este mai pragmatică: modernizarea stadionului din Copou, la un preț de 2-3 ori mai mic. Au făcut-o Sibiul, Ploieștiul, aceeași intenție are acum și Botoșaniul. Proiecte moderne, cochete, costuri rezonabile.
Avantajul este că poate fi realizat în 2-3 ani, poate fi amenajat cu tribunele lipite de gazon, în stil englezesc, iar prețul mai mic ar putea convinge rapid Guvernul, prin CNI, să aloce fondurile necesare.
Un alt argument este că Primăria a împrumutat 20 milioane de euro pentru începerea unui nou stadion, dar nu-i va folosi în următorii 3-4 ani. În schimb, săptămâna trecută a pierdut finanțarea PNRR de 23 milioane de euro pentru noile motoare termice în cogenerare, care îi permiteau să elimine pierderi de 20 milioane de euro/an. N-ar fi mai oportun să schimbe destinația banilor spre tehnologizarea CET, scăpând de pierderi anuale uriașe, în loc să construiască un sfert de stadion?
Nu avem decât 20% din suma necesară
Despre noul stadion al Iașului se discută încă de când era prim-ministru Victor Ponta, iar primar la Iași era Gheorghe Nichita. În perspectiva organizării unor meciuri de fotbal de Campionat European în România, s-a discutat posibilitatea realizării unor stadioane de nivel european în țară, pe lângă cel de la Cluj. Erau propuse stadioane noi în București, Craiova și Iași, surse oficiale afirmând că Nichita obținuse acordul lui Ponta pentru finanțare.
Ambii au picat brusc în 2015, responsabilitatea construirii noului stadion ajungând la Mihai Chirica. Acesta a rostogolit randări și promisiuni timp de 9 ani, dar în 2024 Iașul nu are nici măcar început un nou stadion.
Amplasamentul a fost mutat din Copou în Moara de Vânt, dar anul trecut Ministerul Sănătății a recomandat mutarea proiectului. Stadionul era sursă de zgomot lângă Spitalul Regional de Urgențe.
A fost mutat formal pe Șes Bahlui, aproape toată documentația a fost reluată de la zero. În prezent, se discută despre o investiție de 110 milioane de euro într-un stadion de 24.000 de locuri. Înseamnă 4.583 euro/loc. Arena Națională a costat 4.206 euro/loc. Stadionul este foarte scump din cauza ambiției primarului de a construi o fațadă care să imite coroana Regelui Ferdinand.
Pentru întregul proiect este acoperită doar o mică parte: Primăria a împrumutat 20 milioane de euro. Diferența de 90 milioane de euro nu există.
Pe Șes Bahlui trebuie parcursă faza unui PUZ nou, care ar putea dura doi ani. Urmează autorizația, încă 6 luni-un an. Licitația de proiectare și execuție mai durează 1 an. Construcția efectivă mai înseamnă 2 ani cel puțin. Deci orizontul de așteptare este 2030.
Soluția rapidă: modernizare pe „Emil Alexandrescu”
Există o soluție mai rapidă, mai simplă și mai ieftină pentru ca ieșenii să aibă în trei-patru ani un stadion la standarde moderne, cu tribune acoperite fără pistă de atletism, în stil englezesc. Inclusiv oficialii de la Poli susțin acest proiect care este mai ieftin și mai simplu.
Există proiecte de acest fel în România care au fost finalizate, iar altele sunt în derulare. Un exemplu este stadionul din Sibiu, care a fost realizat pe structura celui vechi, construit în 1927. Proiectul a constat într-o modernizare care a costat 28,5 milioane de euro la nivelul anului 2022. Iese o medie de 2.305 euro/loc, pentru că arena are 12.363 de locuri. Are tribune acoperite, acestea fiind construite pe două inele.
Alt exemplu: Stadionul Municipal Botoșani urmează să fie modernizat. Va fi o arenă modernă, de categoria 4 UEFA (poate găzdui meciuri internaționale), cu 12.000 de locuri. Prețul anunțat este de 32 de milioane de euro – 2.666 de euro/loc.
Modernizarea actualului stadion de la Iași ar costa tot în jur de 2.700 euro/loc, estimează arhitecții. Pentru 18.000 de locuri, prețul maxim ar fi de 48 milioane de euro, mai puțin de jumătate din costul proiectului din Șes Bahlui. Noua arenă ar respecta toate standardele actuale și ar putea fi conform cu cerințele pentru următorii 30-40 de ani.
Faci o bijuterie la jumătate de preț
Modernizarea stadionului „Emil Alexandrescu” nu este o temă falsă. Arhitectul Marian Jan Chirița a prezentat un proiect, însoțit de un studiu de fezabilitate.
„A fost un concurs de proiecte cu 5 participanți. Tema – să acoperim stadionul, să-l extindem, să putem construi hotel la interior pentru fotbaliști, oaspeți, restaurant, vestiare conform normativelor FIFA. Era stadion de cupe europene, cu 2 inele, pentru că la soluția asta am ajuns. Tot ce am precizat era pe terenul actual, din stadionul vechi se putea păstra o parte, o parte urma să fie demolată”, a explicat arhitectul Marian Jan Chirița.
Avantajul major este prețul redus, dar și faptul că poate fi făcut repede. „Nu se poate renunța la pista de atletism, este necesară elevilor de la Liceul cu Program Sportiv”, spun sursele de la clubul de fotbal din Copou. Totuși, pista de atletism poate fi făcută la Stadionul Tineretului din Aviației, așa cum este prins într-un proiect de modernizare a bazei de acolo. Ar urma să fie făcute și câteva săli de pregătire teoretică și o sală de mese.
„Nu avem cum să închidem stadionul pentru modernizare, pentru că nu avem unde juca meciurile echipei de fotbal”, a explicat Cornel Șfaițer, președintele Poli Iași.
Echipa poate juca la Miroslava sau la Vaslui o perioadă de doi ani, termenul pentru întregul proiect fiind mult mai mic decât realizarea arenei de pe Șes Bahlui.
REPORTER DE IAȘI a cerut purtătorului de cuvânt al Primăriei un calendar al unui nou stadion. Sebastian Buraga nu ne-a răspuns la întrebări până la închiderea ediției.
Argumentele împotriva Stadionului Coroană
Argumentul pentru construirea unui stadion mai ieftin la Iași este urgența creării unei infrastructuri care să permită mobilitatea a circa 100.000 de ieșeni blocați zilnic în trafic. Cu economia de la stadion s-ar putea construi trei subtraversări în cele mai aglomerate intersecții din Iași: Podu Roș, Cotnari, Granit. Ori s-ar putea construi două pasaje peste calea ferată, ori s-ar putea extinde liniile de tramvai în Lunca Cetățuii, Tomești, Bucium, Complex Era.
Al doilea argument: Iașul pierde anual 15-20 de milioane de euro din cauza CET. Primăria tocmai a ratat finanțarea de 23 de milioane de euro pentru turbinele pe gaz de la CET, care ar fi asigurat rentabilizarea sistemului prin vânzarea simultană de energie electrică și termică.
Banii împrumutați pentru stadion pot fi utilizați pentru finanțarea turbinelor, acestea ar aduce în viitor alți bani Primăriei. În lipsa lor, Iașul va împrumuta iarăși bani pentru combustibilul necesar iarna. În plus, banii investiți în turbine ar putea fi recuperați în viitor dintr-o altă finanțare similară, pentru că proiectele europene permit decontarea cheltuielilor deja făcute.
Al treilea argument: Iașului i s-a respins avizul de către Ministerul de Finanțe pentru realizarea de noi împrumuturi. Probabilitatea de a primi încă 90 milioane de euro pentru un stadion nou este extrem de mică în următorii ani. Iașul are deja împrumuturi bancare făcute pentru un nou Depou, pentru cărbunele cumpărat în 2022 și pentru gazele naturale din ultimii doi ani, are credite pentru autobuze, Cinema Dacia și stadion.
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
S-a terminat numărătoarea voturilor în județul Iași. Conform datelor furnizate de BEC în timp real, PSD câștigă județul cu 22, 57%. AUR obține 17,34%, USR – 15%, PNL – 14,72%. S.O.S. România va avea și el parlamentari din Iași, fiind preferat de 7,9% dintre alegătorii ieșeni.
Articole pe subiecte simiare
Alte articole