
Bariera de la Golia a crescut încasările de 10 ori. Primăria face o singură parcare automatizată pe an și pierde milioane de euro. Lene fără limite
- Clujul încasează din locurile de parcare 60 milioane de lei, de patru ori mai mult decât Iașul
- REPORTER susține de 4 ani că parcările publice ar trebui închise cu barieră și automat de plată, dar Mihai Chirica refuză să aloce fonduri pentru o activitate ultra-profitabilă
- La Iași se face o singură parcare/an, deși bugetul local se cheltuie cu toate mărunțișurile
- În ritmul acesta, Iașul va avea parcări cu plată în vreo 25 de ani. Mihai Chirica va avea 80 de ani și va declara proiectul un succes
În trei zile după ce s-au montat bariere, în Parcarea Golia încasările au crescut de 10 ori față de perioada anterioară. Ieri la prânz, gradul de ocupare era de aproximativ 60%, ceea înseamnă că înainte de a se monta bariere aproape nimeni nu plătea parcarea.
REPORTER susține de 4 ani necesitatea montării la toate cele 12 parcări ale Primăriei, care totalizează circa 1.500 de locuri. În 10 ani, Mihai Chirica a montat o barieră pe A. Panu, în 2023, și una la Golia, în 2025. Deci în 25 de ani, Iașul va avea în sfârșit sistem electronic cu bariere la toate parcările publice.
Comparativ, orașul Cluj obține anual 60 milioane de lei din locurile de parcare publice. Iașul adună de patru ori mai puțin, adică 15 milioane de lei, dar 80% din sumă o reprezintă parcările rezidențiale (abonamentele de la blocuri). Iașul culegea până în urmă cu 3 ani, doar 1-1,5 milioane de euro din locurile de parcare.
Clujul adună 12 milioane de euro, o sumă de care Iașul are nevoie ca de aer. Cu 12 milioane de euro cumperi 12 tramvaie/an la 1 milion de euro bucata, bani pe care Iașul declară că nu-i are în acest moment.
Straniu: Mihai Chirica alocă doar 500.000 de lei/an pentru montare de bariere, deși încasările cresc spectaculos și investiția se amortizează în 6 luni. Primarul își sabotează orașul.

Ieri erau 53 de mașini la Golia, iar încasările în primele 3 zile au fost de 10 ori mai mari decât în perioada anterioară. Înseamnă că toată lumea parca și nimeni nu plătea
Pe A. Panu, investiția s-a amortizat în 8 luni
Este inexplicabil de ce Primăria Iași nu investește rapid în bariere pentru toate parcările din oraș, preferând să piardă sumele uriașe care sunt în joc. Directorul Serviciului de Parcări, Marian Nistor, spune că și dezvoltarea ulterioară va fi ca și până acum: mai mult pe loc. „În fiecare an avem buget pentru modernizarea unei parcări: 500.000 de lei”.
Calculele arată că o parcare produce mai mult decât această sumă într-un an. Dovada: la Casa de Pensii s-au încasat 645.000 de lei în 2014, cu o investiție inițială de 420.000 de lei. Suma s-a amortizat în 8 luni.

Sistemul cu bariere e simplu și infailibil, dar totuși Mihai Chirica nu permite să se modernizeze mai mult de o parcare pe an, deși are în administrare nu mai puțin de 12
Doar parcarea de la Golia poate produce 250.000 de euro/an
REPORTER DE IAȘI a vizitat luni, la ora 14.00, parcarea de la Golia, redeschisă în urmă cu o săptămână. Conform declarațiilor conducerii Primăriei, dintre cele 100 de locuri ale parcării 50 ar urma să fie date în baza unor abonamente de 198 de lei/lună.
La momentul vizitei, în parcare erau 53 de mașini, toate la plata cu ora, pentru că abonamentele încă n-au fost încheiate. Înseamnă 371 de lei/oră din locurile de la Golia. În 2025, prețul unei ore de parcare a devenit de 7 lei/h. „În 2023, prețul unei ore era 5 lei, în 2024 a fost 6 lei, în 2025 a devenit 7 lei. Toate aceste creșteri sunt efectul inflației”, a explicat Marian Nistor.
Presupunând același grad de ocupare pentru 10 ore/zi, înseamnă încasări de 3.710 lei/zi. În 25 de zile, suma încasată este de 92.750 de lei.
Veniturile la Golia pot fi de 1.113.000 de lei, mai mult decât dublul sumei investite inițial. La acești bani s-ar adăuga și 120.000 de lei din cele 50 de abonamente menționate de Primărie. În total, aproape 250.000 de euro dintr-o singură parcare.

Șeful de la Parcări, Marian Nistor, face o singură investiție pe an. Cu greu își poate justifica norma de muncă și salariul. Nu este preocupat să ceară buget pentru a moderniza toate parcările într-un an
Parcarea A. Panu, plină ochi și produce zeci de mii de euro lunar
Parcarea din fața Casei de Pensii Iași de pe strada Anastasie Panu a fost redeschisă în iulie 2023. A fost modernizată și i s-a pus un sistem de bariere, cu două aparate de taxat noi. Este exact același sistem care a fost pus acum la Golia.
Conform declarațiilor lui Marian Nistor, șeful Serviciului de parcări din cadrul Primăriei Iași, Parcarea A. Panu a adus la buget, în 2024, 645.000 de lei cu 66 de locuri disponibile, din care 20 sunt în sistem abonament pentru cei care locuiesc în zonă.
REPORTER a fost și aici luni după-amiaza: erau ocupate 64 de locuri din cele 66. Cererea este uriașă în zonă. Sunt numeroase instituții și bănci. Investiția de la A. Panu a fost de 420.000 de lei pentru bariere și două automate de plată, precum și sistemele de supraveghere video. Parcarea din fața Casei de Pensii s-a amortizat în exact 8 luni de funcționare. Adică, după inaugurarea din iulie 2023, ea produce profit începând cu martie 2024.

Cele 66 de locuri de la Casa de Pensii, din care 20 sunt cu abonament, produc anual sute de mii de euro. Pur și simplu, pe Mihai Chirica nu-l interesează să aducă bani la buget, face o singură parcare pe an
Primăria și-a propus o parcare pe an, fără nicio logică economică
Primăria Iași are 1.000 de locuri care se pretează pentru parcări cu bariere. Cu toate acestea, deși suma pe care o pierde lunar eeste uriașă, montarea de bariere pentru toate parcările disponibile merge într-un ritm de melc: o parcare pe an. Faptele o demonstrează: A. Panu funcționează din iulie 2023, Golia din ianuarie 2025.
„Anul acesta analizăm parcările de la Victoria și Familial”, a spus Marian Nistor. „Noi punem în buget maxim 500.000 de lei/sistem. Amortizarea depinde în mare măsură de numărul de abonamente”, a mai explicat Nistor.

Automate de parcare existau și înainte, dar fără barieră aproape nimeni nu plătea
Primăria pierde milioane de euro anual
Șeful Serviciului de Parcări spune că sunt peste 1.000 de locuri în parcări ce pot fi închise cu bariere. Încă 1.500 de locuri sunt la marginea străzii, Primăria având în total mai mult de 2.500 de locuri.
Calculele arată cât pierde anual Primăria la un grad de ocupare zilnic de 50% pentru 10 ore pentru cele 1.000 de locuri unde pot fi puse bariere, cu plata altor 500 de abonamente.
Sunt 35.000 de lei/zi (500 de locuri cu 7 lei/h timp de 10 ore), 875.000 de lei/lună (la 21 de zile lucrătoare plus weekend-uri), adică 10,5 milioane de lei pe an. Cu încă 500 de abonamente de 198 de lei pe lună ar fi încă 1,12 milioane de lei anual, adică în total 11,62 milioane lei.
În ultimii 10 ani, Primăria a refuzat să încaseze acești bani. Cu tot cu locurile de parcare la bordură, suma ar fi la nivelul Clujului. Dacă s-ar construi parcări noi, supraetajate, veniturile ar crește exponențial. În 10 ani, se adunau bani pentru două pasaje rutiere în cele mai aglomerate intersecții din Iași, fără să fie nevoie de un împrumut.
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
3 comentarii
Pe rețelele de socializare a fost distribuită informația că la centrele de cartier din Iași sunt distribuite gratuit calendare cu Mihai Chirica.
Articole din aceeași categorie
Articole pe subiecte simiare
Alte articole
Mai multe parcari inseamna mai mult treaba ….. astia sunt toata ziua „pe teren”, luand pranzul in oras.
Cumatrul lui Chirica isi face norma in limitele „bunului simt” – sa nu cumva sa munceasca sau sa gandeasca mai mult decat norma minima a unul functionar public.
Ne a amuzant cand presa iubeste taxele? Sa creasca „bugetul” la primarie zice presa. Din banii cui? Ai celor care deja platesc 44% impozit pe venit, 19% tva, impozit la casa, la masina, rovinieta, acciza la combustibil etc. TOATE astea sunt taxe. Iar presa spune ca nu e de ajuns! Trebuie si parcarile platite. E fiarta presa ca „se pierd bani la buget”. Conteaza mai mult „bugetul” primariei decat bunastarea oamenilor care lunar sunt taxati cu aproximativ 75% din venituri daca el aduni. Nu e de ajuns! Mai ramane aerul respirat sa fie taxat.