
„Modernizăm transportul”: flota CTP este în comă, 30 de tramvaie vechi de 65 de ani sunt un pericol pentru călători. Chituite, ruginite, prinse cu sârmă
- CTP nu mai are ce scoate la stradă: din 70 de tramvaie trimise zilnic pe străzi, 30 sunt la capăt de ciclu, nu mai funcționează aproape deloc
- 10 pe zi se întorc în Depou pentru că se defectează în câteva ore
- Colapsul e total: Mihai Chirica n-are buget să cumpere alte tramvaie vechi și încearcă să le ia în rate
- Imaginile dezastrului: bare ruginite, echipamente prinse cu bandă adezivă, rame ruginite, planșe de bord găurite, geamuri care stau să cadă și oglinzi sparte
- Vatmanii n-au nici măcar indicator de viteză și vara stau în caniculă, iar iarna mor de frig în cabine
- Tramvaiele din anii ’60 sunt un pericol pentru traficul de călători, iar Chirica e un mare norocos că încă nu s-a produs o catastrofă
- Defecțiunile sunt atât de grave încât nici nu mai pot fi reparate. Autoritatea în materie nici n-ar mai trebui să le lase să circule
- Bugetul Iașului e cheltuit cu salarii, sporuri și pierderi de 30 milioane de euro la termoficare, astfel că lui Chirica nu-i rămân bani pentru cea mai importantă activitate locală: transportul public
- Criza e vizibilă: sunt din ce în ce mai puține tramvaie la stradă, timpii de așteptare în stații au crescut

Difuzor lipit cu bandă adezivă într-un tramvai modern din Iași
În fiecare zi, pe străzile din Iași circulă 30 de tramvaie din anii ’60. Cele mai multe sunt niște ruginituri ambulante. Călătorii sunt expuși pericolelor, vatmanii la fel. Și unii, și ceilalți plătesc pentru incapacitatea Primăriei Iași de a oferi un transport la standarde moderne.
Oglinzile stabilizate cu bucăți de hârtie sunt la ordinea zilei. Rugina din toate colțurile nu mai miră pe nimeni. Un geam crăpat e ceva normal. Astfel de imagini sunt însă o anomalie în Uniunea Europeană, spațiul din care România se revendică de aproape 20 de ani.
Transportul din Iași e la ani lumină de orașe similare din țările europene, deși discrepanțele de venituri, prețuri și nivel de trai sunt mult mai mici.

Oglindă retrovizoare susținută cu o bară ruginită și fixată cu o bucățică de hârtie. Epoca de piatră
La tramvaiele vechi de 60 de ani nu se mai poate face nimic
În fiecare dimineață, 30 de tramvaie de peste 60 de ani vechime pleacă pe traseele din oraș. Zdrăngănind din toate încheieturile, balansându-se stânga-dreapta aproape să se răstoarne, rupte la burdufuri, sunt alergate în fiecare zi pentru că CTP nu are parc nou suficient de dezvoltat.
Un specialist a explicat cum cedează legătura dintre vagoane și, privite din lateral, se vede că sunt îndoite la mijloc.

Adevărata față a transportului public din Iași: așa arată planșa unui tramvai care încă mai circulă pe străzile din oraș
Vatmanii spun că multe dintre tramvaiele vechi nici nu rezistă prea mult pe traseu. Oficial, sunt scoase 70 la stradă, dar după o oră rămân mult mai puține. La prima forțare cedează câte ceva în măruntaiele lor și sunt apoi retrase. Oamenii stau în stații și se uită cum trec două tramvaie cuplate, abia trăgându-se unul pe altul.

Banda scotch e principalul consumabil de la CTP: prinde orice. Suntem în lumea a treia
Asta se vede din exterior. La interior e și mai jalnic. Oglinzile retrovizoare abia stau, corpurile de iluminat sunt sparte, geamurile au cadrele ruginite și găurite. Cabinele vatmanilor sunt distruse, le lipsește indicatorul de viteză, nu au răcire sau încălzire, ferestrele sunt prinse cu sârmă.

Așa arată cabina unui tramvai din 1960, care circulă la Iași în 2025: găuri acoperite cu carton și cu bandă scotch
„Ce pot să vă spun este că de stricat se strică zilnic mai multe dintre cele vechi. Nu e o frecvență anume, dar în cazul tramvaielor produse în 1960 nu se mai poate face nimic. Au ajuns la o vârstă la care când pică ceva la ele, pică toate”, a spus un vatman.

Acest geam este prins cu sârmă. Foarte practic
Directorul CTP: „Trebuie să le casăm urgent”
În fiecare zi din timpul săptămânii, în Iași sunt scoase din depou 74 de tramvaie care să acopere toate trasele. Dintre acestea, până în 30 sunt cele de generație nouă, până în 20 sunt de generație mijlocie (produse în anii ’80-‘90), dar între 25 și 30 sunt cele din anii ’60.

Sistem de iluminat ultra-modern: un neon spart și un capac prins în sârme, totul atârnând, la propriu, de un fir
„Ne trebuie încă cel puțin 30 de tramvaie noi ca să renunțăm la cele de primă generație, astfel încât să rămânem cu cele noi și cu cele de generație mijlocie. Avem acest parc nou de tramvaie, dar tot ne-au ajuns din urmă problemele cu parcul vechi. La acestea nu mai merită să bagi bani sau reparații costisitoare. Pe multe dintre ele le casăm direct când nu mai merită reparațiile. Nici nu pot ține ritmul să stea la stradă, te și chinui cu reparații, e mai eficient să casezi”, a precizat directorul CTP, Cristian Stoica.

Așa arată o oglindă de tramvai la Iași: spartă în cioburi dar încă funcțională
N-au bani și vor să le ia în rate
CTP a intenționat recent să achiziționeze alte tramvaie second hand din Germania, dar afacerea a picat. Directorul CTP spune că din cauza faptului că tramvaiele erau dintr-o generație pentru care era necesar alt tip de mentenanță. „Nu-ți permiți să cumperi tramvaie cu electronică mai veche. Nu există componente pe piață mai mult de 10 ani. Trebuie să cumpărăm tramvaie SH cu mentenanță asigurată timp de un an, cu piese de schimb pentru măcar 5 ani și asistență pentru mentenanță, altfel nu merită”, a mai spus Cristian Stoica.

Altă oglindă din transportul modern ieșean: nu sunt bani să fie înlocuită
CTP a renunțat la contract și pentru că era un lot de doar 5 tramvaie, Iașului fiindu-i necesare cel puțin 20. Este oficial o urgență. „Da, este urgentă achiziția. Furnizorul avea doar 5, de la finalul anilor ’90 și anul 2000. Sunt mai noi și ar putea asigura necesarul de transport în condiții moderne pentru următorii ani. Am discutat și așteptăm un răspuns să vedem dacă ne găsește un lot în parametrii de care avem nevoie”, a spus Cristian Stoica.

Parbrizul acestui tramvai este crăpat de sus până jos și de la stânga la dreapta, fiind un pericol pentru călători
CTP e dispus să plătească aproximativ 200.000 de euro pentru fiecare tramvai. Pentru 20 de bucăți, factura ar fi de 4 milioane de euro. CTP nu are fonduri, Primăria Iași nu a prins în buget suma. „Suntem dispuși să le plătim într-un sistem de rate”, a mai spus Stoica.

Rame de geamuri găurite și ruginite, arătând un transport de lumea a treia
Sistem anticoliziune pe tramvaie din antichitate: se prăjesc
Acum două luni, un tramvai cu 60 de ani vechime a luat foc în Depou. Nu există o concluzie oficială, dar vatmanii spun că explicația este instalarea unui sistem anticoliziune pe tramvaiele vechi. În acest fel, instalația electrică este suprasolicitată. „Pui și validatoare, și GPS, și sistem anticoliziune pe un tramvai foarte vechi și te aștepți să țină? E o greșeală, se prăjește”, a spus un vatman.

Planșa de bord a unui tramvai ancestral. Așa ceva încă mai circulă prin Iași, iar Mihai Chirica e mândru de realizările sale
La sfârșitul lui 2023, Primăria a făcut o licitație pentru achiziționarea unui pachet de sisteme anti-coliziune pentru 150 de tramvaie și 140 de autobuze, cu fonduri din PNRR. Pentru autobuze suma a fost de 1 milion de euro, pentru tramvaie 3,7 milioane de euro.

Un sistem modern de climatizare în cabinele vatmanilor din Iași
Sistemul nu frânează automat, ci este similar senzorilor de parcare. Este dotat cu o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control și îl avertizează pe vatman luminos și sonor despre situațiile periculoase.

Lui Mihai Chirica îi place doar în tramvai nou. O plimbare de inaugurare cu GT1 din 1960 n-a făcut când au fost aduse
Necesarul real de tramvaie noi: minim 50 de bucăți
O altă controversă la CTP este decizia de a înlocui abonamentele clasice cu carduri de călătorie. Până aici ideea este bună, dar călătorii trebuie să valideze fiecare călătorie la un aparat din tramvai. „E lipsit de logică, e ca și cum toată lumea compostează bilet. La ore de vîrf se vor călca oamenii în picioare ca să valideze călătoria”, a mai spus un vatman.
Primăria Iași a primit 32 de tramvaie noi cu fonduri europene, fiind un plan național derulat la nivel de Guvern. Acestea au 30 de metri lungime și, deși sunt bune pentru capacitatea de transport în orele de vârf, sunt considerate consumatoare prea mari de energie.
În 2025 și 2026, un alt lot de 18 tramvaie noi va ajunge la Iași. Acestea vor avea doar 20 m lungime. Furnizori sunt turcii de la Bozankaya. „Pe lângă aceste noi achiziții, este nevoie de încă 30 de tramvaie noi pentru a asigura transport cu echipament modern”, a mai precizat Cristian Stoica.
Tramvaiele care circulă la Iași:
GT4 – produs între 1959 (prototip) 1962 și 1964

GT4, produs între 1959 și 1964. Circulă prin Iași în 2025
GT8 – producție 1978

GT 8 sunt fabricate în 1978. Au doar 47 de ani vechime
M6D și M8C – produse 1989 și 1990

M8C, fabricat la sfârșitul anilor ’80. Sunt foarte puține funcționale în Iași, n-au rezistat prea mult. Au în jur de 35 de ani vechime
Distribuie acest articol, alege-ți platforma!
URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS:
One Comment
Parcul trebuia să fie funcțional de anul trecut dar va mai dura cel puțin până în 2026 deschiderea sa Motivul pentru care spațiile nu se închiriază este lipsa unei stații de transformare E nevoie de minim 5 MW pentru alimentarea viitoarelor fabrici, o investiție cuprinsă între 5 și 10 milioane de euro Șefii Consiliului Județean n-au nicio logică în proiectarea acestui parc: stația trebuia făcută în paralel cu amenajările și cu licitațiile pentru închirieri Costel Alexe și Marius Dangă anunță finalizarea unui parc industrial care n-are curent electric și nimănui nu i se pare ceva în neregulă
Articole din aceeași categorie
Articole pe subiecte simiare
Alte articole
[…] la CTP este maximă: REPORTER a prezentat în ultimii doi ani mărturii conform cărora tramvaie cu defecțiuni sunt lăsate în […]