OzGrav OzGrav

Un semnal venit din spațiu i-a lăsat perplecși pe oamenii de știință. „Nu am mai văzut așa ceva până acum”

Oamenii de știință s-au declarat perplecși de o serie de semnale radio fără precedent, provenite de la o stea latentă anterior.

Steaua, cunoscută sub numele de XTE J1810-197, este un magnetar – un tip de stea neutronică care sunt, de asemenea, cei mai puternici magneți din univers, scrie Independent.

Este cel mai apropiat magnetar de Pământ pe care îl cunoaștem, la o distanță relativ apropiată de 8.000 de ani lumină.

Acum, oamenii de știință spun că steaua pare să trimită impulsuri radio care nu se potrivesc cu așteptările.

Spre deosebire de semnalele radio pe care le-am văzut de la alte magnetare, acesta emite cantități enorme de polarizare circulară care se schimbă rapid. Nu am mai văzut așa ceva până acum”, a spus Marcus Lower, un bursier postdoctoral la agenția națională de știință a Australiei, CSIRO, care a condus lucrarea.

Este deja surprinzător să detectezi semnale radio de la un magnetar, iar XTE J1810-197 era de interes, fiind unul dintre puținii care au făcut acest lucru. Dar acum oamenii de știință au descoperit că acele impulsuri emit un fel de lumină în spirală care a fost complet neașteptată.

Lumina de la magnetare este de obicei polarizată. Dar lumina de la acest magnetar este polarizată circular, ceea ce înseamnă că pare să formeze o spirală în timp ce se mișcă prin spațiu.

XTE J1810-197 a fost primul magnetar cunoscut care a trimis semnale radio, în 2003. Dar apoi a rămas tăcut timp de mai bine de un deceniu – iar acum s-a trezit din nou.

Pulsurile sugerează că se întâmplă mai multe pe stea decât ne-am dat seama. Ar putea schimba înțelegerea noastră asupra câmpurilor magnetice intense și a mediului din jurul lor, au spus oamenii de știință.

Semnalele emise de acest magnetar implică faptul că interacțiunile de la suprafața stelei sunt mai complexe decât explicațiile teoretice anterioare”, a spus Manisha Caleb de la Universitatea din Sydney, co-autor al studiului.

Oamenii de știință nu știu de ce se întâmplă asta. „Rezultatele noastre sugerează că există o plasmă supraîncălzită deasupra polului magnetic al magnetarului, care acționează ca un filtru polarizant”, a spus dr. Lower. „Cum exact face acest lucru plasma rămâne încă de stabilit”.

Un studiu care descrie descoperirile, „Conversia liniară în circulară în emisia radio polarizată a unui magnetar”, a fost publicat în Nature Astronomy.